Et sjekterace av alle beste merke, med 56 påmeldte tresjekter og hundrevis av fritidsbåter langs løypa for å følge racet. Og sist, men ikke minst, en båtauksjon som fikk opp stemningen og engasjementet enda noen hakk.
Av Ivar Eidsaa
Se bildegalleri mot slutten av artikkelen.
Onsdag for halvannen uke side ble Ralf Georg Olsen og noen venner enige om å smelle til slik at det også ble sjekterace i år. Siden er det blitt jobbet imponerende godt av alle involverte, både sent og tidlig, for å få alle brikker på plass.
Da lørdagen opprant var det nærmere en 30 sjekteeiere som hadde meldt seg på. Men så, ut av det blå, tøffet det inn 17 sjekter fra Mandal som også ville bli med. Dermed ble rekorden på 44 deltakende båter solid slått.
Med mange og tyve grader og sol fra en skyfri himmel, var det mange som hadde tatt turen for å bivåne racet. Dermed ble det den folkefesten som Ralf Georg Olsen & Co hadde håpet på, på forhånd.
Farkostene var mange, og fantasirike. En av de mest spektakulære var båten til Jan Haaland, Gøran Spedland og Nicolay Dyrstad.
– Vi kom over en V8-maskin som har stått i en B39 og valgte å montere denne i båten. Så har vi satt på et hekkaggregat og en V-bunn på båten, i tillegg til litt dilldall i tillegg, gliser Nicolay Dyrstad.
– Vi begynte tre uker før Skalldyrfestivalen i fjor, og fikk båten ferdig til festivalen, forteller han.
Og båten, ja, den gikk formelig som ei kule.
– Da vi i fjor prøvde ulike propeller, stoppet GPS`en på 40 knop!
Da starten gikk med ledebåten i front som kjørte først for å vise leia båtene burde kjøre, måtte ledebåten speede skikkelig på for ikke å bli forbikjørt av Mandals-sjekta!
– Dette har bare vært kjempeartig, sa en godt fornøyd Nicolay Dyrstad etter målgang.
– Med et slikt vær, så mange folk langs land, og alle båtene ute, så har jo rammen vært den aller beste. Et flott arrangement, og et topp initiativ, la han til.
Før racet lovet Bjørn Sture at båten han deltok med, skulle auksjoneres bort etter målgang, ei flott sjekte, fra 1927.
– Dette er den gamle båten til Eikås i Høllen. Motoren er tosylindret F5, også den en gammel sliter, men den starter og går. Vi solgte «Tuppwarebåten» vår i fjor, og har vært på sjekteracet i flere år uten selv å delta. Vi kom over sjekta i fjor, og var med første gang i fjor. I år stiller vi med fullt mannskap, med fullt oktoberfestbekledning for begge kjønn, ler Bjørn Sture.
– Vi auksjoner båten med all inclusive. Så den heldige kjøperen får med de to riveskaftene kjøpt på Sør Tre i går, og som vi har brukt for å feste vimplene med, samt vimplene og flagget, sier Sture, litt vemodig med tanke på å måtte kvitte seg med båten.
– Vi har rett og slett ikke båtplass til sjekta, så da må den gå, sier han.
Selve auksjonen ble et herlig skue, hvor budene kom kjapt: 10.000, 12.000, 15.000!!
Etter en heftig budrunde gikk båten til slutt for hele 43.000 kroner, hvor Svein Frustøl og Jan Erik Hadland sammen hadde det høyeste budet.
Sluttbudet var nok godt i overkant av hva Sture hadde sett for seg på forhånd, og han kunne underveis mens budene strømmet på fortelle at 10.000 kroner av kjøpesummen skulle gå til Kreftforeningen.