Den fremstår som et smykke av en sykkel, og er blitt bygd om og restaurert fra bunnen av. Børre Pedersens Honda CB750 1977-modell vekker berettiget oppsikt.
Av Ivar Eidsaa
Søker man på nettet, vil man oppdage at det er ikke vanskelig å få tak i en Honda CB 750 1977-modell, men det er ingen tilsvarende modeller som fremstår som eksemplaret til Børre Pedersen.
– For mange år siden så jeg en lignende utgave med samme type motor, og likte det jeg så, forteller han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Fattigmanns-chopper
Minnet om sykkelen ble ikke borte. Etter hvert fant han en sykkel som ble kjøpt, og han kunne realisere en drøm om å gå i gang å bygge sin egen svenske-chopper.
– Eller fattigmanns-chopper som noen omtaler dem som, smiler Pedersen.
På slutten av 1960-tallet var Honda den produsenten av motorsykler som samlet sett solgte flest sykler, blant annet med C100 som mange mener er det mestselgende sykkelen gjennom tidene. Overskuddet fra det gode salget ble brukt til å finansiere de etter hvert kjente racermaskinene som kom på 1960-tallet, og erfaringene fra racing ble brukt for å utvikle CB750.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Er blitt bygget om
Det meste er blitt bygget om på Børre Pedersen CB750. Rammen er ny. Det samme er tilfellet med gaffelen. Motoren er blitt overhalet, salen er ny, og lakkert i en vakker farge med gultone som den dominerende fargen.
Det å få godkjent en sykkel med ny ramme, krever litt i forhold til å få sykkelen godkjent på Trafikkstasjonen hos Statens vegvesen. Da godkjenningen kom, kunne han gå i gang med å bygge om sykkelen.
Gode venner hjalp til
Han gikk i gang, og berømmer venner og bekjente som har bidradd underveis.
– Flere venner har kommet med gode råd og innspill, og de gangene jeg har trengt en hjelpende hånd, har venner og andre vært velvilligheten selv, sier han.
– Jeg trodde jeg skulle få til å bygge sykkelen på no time. Men jobben var mer krevende og utfordrende enn det jeg trodde på forhånd, legger han til.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Da han var ferdig med jobben, var forvandlingen total, en tradisjonell Honda var nå blitt bygd om til en chopper.
Fin er den, elegant, med høy sadel, grønnlig farge på skjermen og rammen, og selvsagt med kickstarter i tillegg til el-starter.
– Det er slik det skal være, mener Pedersen.
Nå er sykkelen ferdig, og planen er å få skilter på sykkelen slik at han er klar til årets sesong.