FINSLAND: 76 påmeldte fullførte 1. mai løpet i regi av Agder Motorsport.
Av Klara Turid Fidje
Klokken nærmer seg 10.30 onsdag formiddag. Kalenderen viser 1. mai, og etter mange års opphold, er det igjen duket for tradisjonsrikt bilrebusrebusløp i Finsland, denne gang i regi av Agder Motorsport. Påmeldingsansvarlig Thom Isak Dahle er i full gang med registreringen.
– For meg er dette 1. mai, sier Klara Frigstad Stedjan. Hun husker tiden med MA-løp 1, mai som det var i går. De siste dagene har hun gjenopplevd mange gode øyeblikk fra den tiden i tankene sine.
– Jeg er vokst opp med det. Den første jeg satt på med var sikkert mamma, vi tvang henne til å kjøre. Pappa har nok også vært med, men mamma tok ting på sparket, erindrer Frigstad Stedjan. Denne dagen er det hennes mann som skal kjøre, yngste datter og samboer skal sitte på.
Veteran
Mari Bjerland (81) ankommer Vamoen sammen med en rekke av sine barn, svigerbarn, barnebarn og oldebarn. Hun har gode minner fra deltakelse i MA-løp både i Lyngdal, Lillesand og selvsagt 1. mai-løpet her i Finsland. Den gang kjørte hun selv, i dag skal hun sitte på med sin yngste datter Sonja.
– Jeg begynte i 1985, og holdt på til 1996. I 1985 ble jeg nummer to i finalen, eldstesønnen Ole Gunnar vant vandrepokalen, forteller Bjerland. At Agder Motorsport nå har tatt initiativ til å gjenopplive det populære bilrebusløpet i Finsland 1. mai, er noe hun setter stor pris på.
– Veldig moro, og så er der jo så mange poster, smiler Bjerland. Hun skulle så gjerne sett at enda flere av de yngre familiemedlemmene hadde blitt med i tevlingen, for som hun sier:
– Her er greit å kjøre, og en lærer så mye.
God stemning
Klokken drar seg mot 10.45, og det er tid for start. Første post på programmet er, med speedometeret teipet over, å kjøre rundt gokartbanen med en snittfart på 30 kilometer i timen i en fremmed bil. Det er ikke lett, men quiz-laget Ynkenhola fra Finsland, som består av Geir Nateland, Karsten Utsogn og Tore Smeplass, skrider til verket uten å nøle. Det er Nateland som setter seg bak rattet. Han har kjørt mye PO-løp tidligere, samt vært kartleser i rally den gang rally-sporten var forbudt i Norge, og man måtte til Sverige for å kjøre.
Ved Åkset sag har Felleskjøpet tatt ansvaret for post nummer to, og deltakerne må bytte ut bil med traktor og henger. Det gjelder å parkere i en forholdsvis trang «garasje» uten at det medfører altfor mange prikker på deltakerkortet.
– Usedvanlig god stemning og mange fulle biler, kommenterer John Frigstad, som står på post utenfor herredshuset på Brandsvoll.
Det kjøres på både asfalt og grus. Det gjelder å følge med, for på et jorde eller i kanten av skogholtet, er skilt med ulike bokstaver satt opp. Ved løpets slutt skal bokstavene settes sammen til tre ord. Mange finner rebusen utfordrende og vanskelig og gir opp. Andre får en aha-opplevelse, dette har med den forestående kommunesammenslåingen å gjøre. Vi befinner oss i Finsland, så svaret skal være: På toppen av Kristiansand.
– Dette er kjempegøy! Alle er glade og fornøyde, smiler og ler, sier Andrè Kløvfjell. Sammen med Lene Kløvfjell deltar de for første gang i sin Ford Taunus 1974- modell.
– Vi kikker litt på naturen, det er så fint og fredelig her oppe, sier Lene.