Ståle Giverhaug som bor i Søgne har en bil helt utenom det vanlige. – Opprinnelig er dette en 1934-modell Ford, forteller Giverhaug om bilen som «ikke så ut» da han fikk kjøpt den.
Av Ivar Eidsaa
Bilen fant han i Vestfold i 2001. Da var bilen i en slik forfatning at det var lite som kunne bevares. Det var mer snakk om å bygge en ny bil helt fra bunnen av. Ståle Giverhaug lot seg ikke skremme, og gikk i gang. Utallige arbeidstimer har han lagt ned, og det må sies at han har gjort en strålende jobb.
– Du vet, når motivasjonen er stor, så går det meste, ler han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Bilen vekker oppsikt
Ståle Giverhaug har ofte vært å se på Car, Bike & Coffee-treffene i Høllen, og bilen vekker oppsikt. Det har vært mange som vil ta bilen i nærmere øyesyn, og mange er det som også som har villet vite mer om bilen. For bilen er noe helt spesielt.
Det å bygge om en originalbil til noe helt moderne, er svært populært i USA, det vet enhver som har fulgt ulike bilprogram på fjernsyn. Reportasjene er mange på motorinteresserte som har gammel bil og som restaurerer den opp, og setter større og moderne motorer på bilen.
Det meste er nytt
Spesielt hos dem som kanskje ikke har råd til å kjøpe nytt, eller som virkelig ser et potensial i en gammel utrangert bil. Slike biler omtales gjerne som en hot rod, hvor en gammel bil blir omgjort til et smykke av en doning.
Ståle Giverhaug forteller at han alt på bilen slik den nå fremstår er hentet fra nyere modeller. Motoren er en Chevrolet-motor fra 1992, den yter 187 HK, har seks trinns manuell gearkasse, og med bakaksel fra en Jaguar, også forstillingen er ny.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Lagd mye selv
Noen av delene har han laget helt selv, så som frontruten som han har laget helt fra bunnen av. Han har også laget så vel gearspaken som rattet. Skinnsetene fant han i en gammel Fiat Coupé hos Bjarne Johansen Bil-Demontering på Dalane.
– I kupeen er det trådløs forbindelse mellom mobil og forsterker. Høyttalerne har jeg plassert i dørene, og instrumentene er også nye.
Når man har lagt ned så mange timer i restaureringen, sier det seg selv at det er et must å få bilen på veien.
– Det fikk jeg til. I 2013 godkjente Trafikkstasjonen bilen, og skiltene kom på, sier Ståle Giverhaug.