Her gjenoppstår en gammel motorbåt fra Hallandvik som fugl Phønix fra asken. Nå får den gamle stoltheten nytt liv hos Thor Borø og de andre ildsjelene i Søgne Kystlag.
Av Ivar Eidsaa
– Vi fikk båten i fjor høst. Inge Amundsen fra Hallandvik og nå bosatt i Lillesand gav oss båten i gave. For å få restaurert båten på en god måte, inviterte vi interesserte til å bli med på å gi sjekta nytt liv. Vi har i hele høst og vinter hatt gående et klinkekurs, og nå begynner det å ligne noe, forteller Thor Borø i Søgne Kystlag.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Et sjeldent eksemplar
Båten er et sjeldent eksempel på sørlandsk båtbytterkompetanse. Salemon Amundsen kjøpte båten ny hos Hans W. D. Rostrup båtbyggeri i Mandal i 1932. Den er 6,51 m lang (21,3 fot), 2,08 m bred og 0,7 m dypgående.
– Rostrup båtbyggeri startet opp i 1930 og dette er dermed en av de første båten som ble bygd, sier Svein Walvick, selv båtbygger, og hvis far gikk i lære hos nevnte Rostrup.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Dette er en av få båter av denne typen som fortsatt finnes. Så den er sjelden, og det er en sjøsterk og god båt på alle måter, sier Walvick. Det følger med originale årer, seil, båtshake, tiljer, ror og rorkult, så når sjekta er ferdig restaurert, er den tilnærmet å regne som da den var ny.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ble flittig benyttet
Salemon Amundsen fra Søgne brukte båten aktivt i mange, mange år.
– Som oppsynsmann etter krigen ble sjekta flittig benyttet av Salemon hver dag i Søgne-skjærgården, forteller Borø.
Sjekta ble godt passet på. To år etter at han fikk båten, bygde Salemon et båthus tilpasset båten. Sjekta har helt frem til 2012 blitt oppbevart i båthus, noe som er noe av årsaken til at den har holdt seg såpass lenge.
Båten ble klinket opp cirka i 2008-09 hos Stig Drange i Eikeheia. Det ble også satt på en del ekstra lasker. Sist gang båten var på sjøen var i 2012. Etter det har den blitt tørket godt inn av sola, selv om den har stått tildekket utomhus.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Har gått grundig til verks
Thor Borø og resten av gjengen i Søgne Kystlag ønsket å gå grundig til verks. Båtbygger Svein Walvick ble kontaktet som rådet dem å bytte ut de gamle klinkene som holder spantene på plass, samt sette inn nye klinker mellom de gamle klinkene under vannlinjen.
– Dette gikk vi i gang med i høst. Nå er noen av de gamle klinkene blitt byttet ut og nye montert mellom de gamle. Det var nødvendig, for noen av klinkene var i tynneste laget, sier Borø.
Da den jobben var gjort, gikk arbeidsgjengen i gang med å skrape båten innvendig.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Det var noen lag med lakk, sier Borø med et understatement.
– Minst en åtte-ti lag, humrer Eirik Andersen, en av dem som har vært med og fått jobben gjort.
Marna-motor
– Båten var hvit utvendig, og der var minst like mange lag, sier Even Knutsen.
Da Søgne Kystlag fikk båten, stod det en 1-sylindret, firetakts sjøvannkjølt bensinmotor fra 1970 i båten, produsert av Marna Motorfabrikk i Mandal. Motoren har motornummer 19825, og er den tredjesiste motoren av denne typen som er ble produsert. Motoren er på 5 HK ved 900 omdr./min. Slaglengden er på 120 mm, og sylinderdiameteren på 100 mm.
– Motoren ble produsert fra 1932 til 1960. Denne motoren ble solgt til Rikard Olsen, Borøy, Høllen i juni 1970, og noen få motorer ble montert sammen helt til 1971 av type H, og den siste motoren med motornummer 19947 ble solgt i 1971.
– Blir klar til sjekteracet!
Amund Amundsen satte inn erstatningsmotor tidlig på 80-tallet, en brukt Marna 5 HK fra 1970 kjøpt fra en på Volleberg, ettersom den originale Marna 4,5 HK var utslitt. Da måtte fiskekummen tas bort for å få plass. Det ble satt inn en par nye sidetofter. Motorkassa er også uoriginal, den originale var med panel og malt lokk). Det ble laget til en del nye tiljer. Ellers er det meste originalt.
På spørsmål om hva Søgne Kystlag ønsker å bruke båten til, kommer svaret kontant:
– Sjekteracet! Vi skal gjøre alt for å få sjekta klar til årets race, sier Odin Monsen, en av de ivrige deltakerne som har vært med siden restaureringen startet opp.
– Ja, det må vi klare, og når vi stiller, vil det altså være med ei sjekte som er nesten 90 år gammel, sier Thor Borø.