Høllen Skipsverft 1956. Ansatte foran det som skal bli til M/S ”Arasjø”, Ragnar Natvik & Co, Oslo. Dette var en åpen ”shelterdecker” 299 brt. Den var 187 fot lang, 29,6 fot bred og 15 fot dyp med en 760 hk MaK-motor. Bemanningen var 9 personer. Fartøyet ble satt inn i sukkertransport. I 1968 ble det solgt til Ny-Guinea. Seks år etterpå grunnstøtte det i Australia, hvor vraket ble hogd opp.
Av Jostein Andreassen
Den 10. april 1957 ble det døpt av rederfruen, Randi Natvik. Ja, det var svart av folk rundt Høllebukta da, var du der? Jeg var, å, for en stas, kan du tro!
Lederne på Verftet trakk nok et lettelsens sukk da det gikk på vann fra beddingen, men i den farten måtte det stoppes ganske kontant med noen svære kjettinger, for ellers ville det gå i heia på Høllebakken-sida! Hårfine greier! Det kan nevnes at M/S ”Storesund, Knutsens rederi i Haugesund, som gikk av stabelen året etterpå, var temmelig likt.
Personene er i første rekke fra venstre:
Reinert Andreassen (veteran og tidligere eier av Verven), Severin Olsen, båtbygger Johansen fra Mandal, Birger Kristiansen, Hjørdis Andersen, kontordame, Erling Sangvik, disponent, P.G. Govertsen, ingeniør, Ole Tjomsland, kjent for ”Tjomslands diesel”, Einar Thomassen og Einar Sangvik.
Andre rekke: Sverre Knudsen, Anker Andersen, Meberg fra Lista, John Andreassen Eg, Olav Haraldstad, Ulriksen, Martin Olsen, Anker Sangvik.
Tredje rekke: Torjus Drangsholt, Petter Sangvik, Seyfart fra Mandal, Ragnar Kvaale, Ragnar Salvesen, ukjent.
Fjerde rekke: Reidar Eikaas, Jan Bjørn Andreassen, Bjørn Bille, Reidar Sangvik, John Jonassen, Rino Bjørkhaug, Hans O. Betsy fra Finnmark, Ragnar Hurtig fra Finnmark, Gunnar Sangvik, Selmer Severinsen, Trygve Borøy, Alf Nilsen fra Finnmark, ukjent.
Femte rekke: Kjell Grindland, Sverre Severinsen, Beint Skår fra Greipstad, Lars Kristian Larsen, Sverre Berge, Arthur Tønnessen, Nils Gunnar Aslaksen, Sverre Antonsen og Johan Jensen.