SØGNE: 8. klassinger ved Tinntjønn skole fikk fredag en innføring i fotografiets historie. Nå skal de selv ta bilder som skal munne ut i en utstilling på Søgne gamle prestegård i februar.
Av Klara Turid Fidje
Henrik Hanselmann er fotograf. Fredag var han på Tinntjønn skole der han fortalte om fotografiets utvikling fra det aller første fotografiet i 1825, og frem til i dag. Elevene fikk vite at de aller første bildene som ble tatt var av viktige hendelser og personer.
– Hvem er en viktig person på 1800-tallet? spurte Hanselmann.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Kongen, svarte en av elevene.
– Den amerikanske borgerkrigen, lød svaret i forhold til hendelser.
1900-tallet
Det som kanskje først og fremst kjennetegner fotografiets utvikling på 1900-tallet, var at kameraene ble stadig mindre, og dermed også lettere å bruke. Amatørfotografene gjorde sitt inntog, og dokumenterte alt fra turer og ferieturer de hadde vært på, til høytider, familieselskaper og ting man likte, som landskaper og dyr.
– Hva kalles dette? spør Hanselmann. Han viser frem et fotoalbum.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Deretter spør han elevene om hvordan de tror bildene i albumet ble til. Noen foreslår at det lå et kort i kameraet. En annen tror det lå en type ark inni.
Hanselmann åpner kameraet og drar ut en filmrull med plass til 36 bilder.
– Du sløser ikke med film hvis du bare har 36 bilder, påpeker han.
Dette er en ukjent verden for elver som er født i 2007. De er vant med å ta bilde med mobiltelefonen, og har dermed alltid kamera med seg.
Glade for ærlige tilbakemeldinger
Forut for undervisningen har elevene hatt mulighet til å sende inn sine private mobilbilder. Disse blir vist frem på skjermen fremst i klasserommet. Tilbakemeldingene er positive, men det blir også gitt konstruktive tilbakemeldinger på hva som kan gjøres bedre.
Liam Aarsland (13) og Axel With (13), er begge elever i 8A ved Tinntjønn skole. På spørsmål om hva de syns om å ha denne type undervisning forut for prosjektet, svarer Liam:
– Litt kult.
– Litt fett at vi kan se på mange bilder, supplerer Axel.
– Vi har lært hva man trenger for å få bra bilder, sier Liam.
Begge har levert inn bilder i forkant av dagens undervisning, og setter pris på den konstruktive bildekritikken som ble gitt.
– Han var ærlig i tilbakemeldingene, sier Axel.
– Hvis ikke han er ærlig, så lærer vi jo ikke noe, påpeker Liam.
Jakten på likes
Det er femte gang at Søgne Kunstlag og Søgne gamle prestegård samarbeider med ungdomsskolene Tinntjønn og Tangvall om et kunstprosjekt for 8. trinn. Cirka 130 13-åringer skal bruke sine private mobiltelefoner til å fotografere bilder de tror vil oppnå et stort antall likes på sosiale medier. Prosjektet «Jakten på likes» skal ende opp i en utstilling som vises i kunstgalleriet på Søgne gamle prestegård i perioden 14. februar – 7. mars 2021.
– Vi har lært på barneskolen at det ikke betyr noe med likes, men her sier du det betyr noe, påpeker ei av jentene.
For oppgaven er klar: Ta ti bilder som dere tror gir mange likes på instagram eller andre sosiale medier, bilder som dere tror vennene deres vil like. Tre av disse bildene printes ut og henges opp på utstillinga.
– Dere kan også ta video, men max 30 sekunder. Vis litt fra hverdagen deres, oppmuntrer Hanselmann.