– Jeg har lært mye, om hva lån er, hva et lån koster, at det er lurt å lage et budsjett og at forsikring er noe som er helt nødvendig.
Av Ivar Eidsaa
Det er på sett og vis en helt uvanlig skoledag i 10. klasse på Tangvall skole. Tema er i dag er økonomi og karrierevalg, hvor elevene får høre om de grunnleggende forutsetningene som må til for å sikre en god personlig økonomi når de selv om ikke lenge skal ut i voksenlivet.
I klasserommet står Nina Geelmuyden og Kenneth Sjåvåg fra Sparebanken Sør og tar elevene med på en tur gjennom hva som skal til for at elevene kan ha en sunn og god personlig økonomi.
– Vi har lært mye, om lån, budsjett, forsikring og mye mer, forteller Andrea Isabell Dahl, Kevine Umutoniwase Habimana og Emma Tomine Jørgensen, tre av elevene i klassen.
Samarbeid siden 2015/16
– Ungt Entreprenørskap Agder gjennomfører i samarbeid med Sparebanken Sør et program som heter «Økonomi og karrierevalg» for elever på ungdomstrinnet. Programmet hjelper elevene til å tenke over hva som er viktig når de skal velge utdanning og senere yrke. De får erfare hvilke konsekvenser valg av yrker og levevaner har for deres framtidige livssituasjon og personlige økonomi. Sentralt står det å få inn de gode økonomiske vanene tidlig, legge en plan for økonomien og gjøre smarte valg slik at man unngår den etter hvert så mye omtalte luksusfellen, forklarer Richard Ekhaugen, rådgiver og kommunikasjonsansvarlig i Ungt Entreprenørskap Agder.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ungt Entreprenørskap har helt siden 2015/16 hatt et samarbeid med Sparebanken Sør. Programmet har vist seg å være svært populært.
Mer enn 2.000 elever i fjor
Forrige skoleår gjennomførte nesten 1.400 elever i hele Agder programmet. I tillegg gjennomførte mer enn 600 elever i videregående skoler i Agder programmet «Sjef i eget liv» samme skoleår.
– Det betyr at rundt 2.000 skoleelever i vår landsdel fikk økt sin kompetanse knyttet til personlig økonomi gjennom våre programmer, forklarer Kenneth Sjåvåg og Nina Geelmuyden.
Programmet innledes ved at elevene noterer ned sine egne interesser. På bakgrunn av dette krysser elevene av de yrkene de mener vil passe dem selv ut fra de interessene den enkelte har.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Deretter går vi over i pengeverdenen. De lærer hva de kan påregne å tjene i det yrket de har valgt, og skal lage et budsjett for hvordan pengene kan og skal brukes, sier Sjåvåg.
– Jeg har lært hva det koster å ha eget hjem, bil, mat og strøm, sier Andrea Isabell Dahl.
– De får også lære at de gjerne må leie en bolig først for å få nok egenkapital til å kunne kjøpe seg sin egen, sier Nina Geelmuyden.
Lærte med om «luksusfellen»
I neste øk er det fokus på «luksusfellen», hva som er viktig for å unngå å få økonomiske problemer, om ikke å bruke penger man ikke har, ikke ta opp dyre lån, å betale regningene i tide, og at kredittkort kan være fint, men at det ikke passer for alle.
På spørsmål om hva elevene har lært, er svarene mange – og gode.
– At det er lurt å spare, sier Kevine Umutoniwase Habimana.
– At livsforsikring er kjempelurt å ha, sier en annen.
– At det er kjempedyrt å bruke kredittkort, at renter er prisen vi betaler for å låne penger, sier en tredje, mens en fjerde fremholder at det å for eksempel kjøpe en energidrikk hver dag fort kan bli et betydelig beløp i måneden og gjennom året.
– Jeg har lært at å kjøpe mindre snop og mineralvann gjør at jeg kan spare mange penger som jeg heller kan spare for å få råd til å kjøpe mitt eget hus, sier en femte.
– De såkalte «lommetyvene» kan koste mye. Tyve kroner til en energidrikk om dagen, blir 100 kroner i uken, 400 i måneden og over 4.000 i året, sier Kenneth Sjåvåg.