– Dette er den andre turen i nyrestaurert bil. Under Porsmyrdagen lørdag benyttet Kai Erland anledningen til å vise frem den eneste bilen i sitt slag i Norge; en Skoda Felicia cabriolet 1959/60-modell.
Av Ivar Eidsaa
Skinnende fin, blank og stilig stod den der i solen og tiltrakk seg flere skuelystne.
– Denne bilen kjøpte jeg første gangen hos bilopphuggeren Roretrollet i Grimstad i 1980. Det var min første bil, og det jeg hadde råd til den gangen. Jeg fikk kjøpe bilen for 1.500 kroner, forteller Kai Erland.
Han arbeidet den gangen som selger for Ford-forhandleren på Fiskåtangen etter noen år som mekaniker, og hadde dermed kompetansen og erfaringen til å sette bilen i stand og kjørte med den i to år før han måtte selge den i 1982. Det å etablere seg med familie, hus og hjem gjorde at familien trengte pengene.
Bilen eksisterte!
Kjøperen var hjemmehørende i Farsund, og Kai Erland trodde at bilen etter 40 år var ute av verden.
I 2018 ble Kai Erlands sønn, Jarl, kjent med at den gamle bilen eksisterte, men at den var demontert for restaurering og befant seg stort sett i kasser fordi restaureringen hadde stoppet opp.
De viste seg at han som hadde kjøpt bilen, hadde flyttet østover, og var i sin tid med og startet bilverkstedet på Øvrebø, Øvrebø Karosseri og Lakk.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kai Erland og sønnen Jarl, tok turen opp til Øvrebø, og joda, det viste seg at det var den samme bilen som for nesten 40 år siden, hadde vært i Erland-familiens eie.
EU-godkjent og registrert i vår
Kai Erland fikk kjøpte byggesettet, og gikk i gang med restaureringen.
– I vår ble bilen EU-godkjent og registrert. Det skjedde 41 år etter at Skodaen var registrert på mitt navn første gang, smiler Kai Erland.
Det er gått med et betydelig antall timer for å få bilen ferdig restaurert. Kai Erland retter en stor takk til konsulent for restaureringen, Roy Helge Hafslien i Larvik, for samarbeidet.
– Han har skaffet til veie en mengde deler som hadde forsvunnet gjennom nesten 40 år. Det eneste som ikke er en original Skoda-del er rammen som holder grillen på plass. Den måtte vi lage selv, sier Erland.
– Og ikke minst, en stor takk til Thore Stensland for en strålende lakkering av bilen, fortsetter han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Nå er bilen virkelig min!
Den første utgaven Skoda Felicia ble produsert i 1959 og 1960. Dette er den enste som 1959/1960-modellen av Skoda Felicia som er registrert i Norge i dag. Av årsmodellene fra 1961 til 1964 er det i dag registrert fem Skoda Felicia.
– Jeg har kjøpt og restaurert bilen to ganger, så nå er det vel lov å si at bilen virkelig er min, ler Kai Erland.
Kai Erlands ærverdige bil, var ikke den eneste veteranbilen som ble vist frem under Porsmyrdagen. Tre flotte Ford var blant bilene, og med en T-Ford, en Ford Taunus og en Ford Mustang, stod tre generasjoner med Ford og skinte på det grønne gresset på Porsmyr.