Kodeklubben i Søgne arrangerer en egen kode-happening for medlemmene fra i dag, fredag 14. februar kl. 1700, og til i morgen, for dem som ønsker det.
– Da samles vi på Heimklang. Vi rigger til med bord/stoler, strøm og nettverk. Medlemmene spiller sammen, ser film, og har kreativt og sosialt samvær, forteller Frank Olav Karslen.
Space-Shooter
– For de som er interesserte vil vi også ha en programmeringsoppgave i Scratch som vi løser sammen på storskjerm og hver for oss. Oppgaven blir «Space Shooter» hvor man styrer et romskip som må skyte på- og unngå- meteorer. Vi regner å bruke 2-2,5 timer på oppgaven fredag kveld, sier Karlsen.
Scratch er det programmeringsverktøyet som kodeklubben brukte på kurset som gikk i høst. Kveldens oppgave er lagt opp slik at den også passer for de som ikke har brukt Scratch tidligere.
– Vi bestiller pizza (pizzabakeren) som vi spiser sammen utover kvelden, sier Karlsen.
Deltakerne har anledning å bli helt til lørdag kl. 11:00.
Bygger trådløs værstasjon
– Vi oppfordrer de som skal bli til da å ta med madrass og sovepose, men mange vil nok velge digitale aktiviteter gjennom hele natten. Noen har selvfølgelig bare anledning til å være med på fredagen. Og det er også helt greit! Vi som blir til lørdag spiser felles frokost, forteller han.
Kodeklubb-Night er et ekstra tilbud til kodeklubbens medlemmer. Hovedaktiviteten vinteren 2020 er å bygge og programmere en trådløs værstasjon og på denne måten få en introduksjon til IoT – Internet of Things, eller Tingenes Internett som det heter på norsk.
Her har deltakerne fått utlevert hvert sitt utviklingssett, med testkort, mikrokontroller, sensorer, display, dioder, motstander og ledninger.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Bygges av deltakerne selv
– Utviklingssettet og oppgavene er satt sammen av oss som driver kodeklubben og er således unikt, det vil si at en kan ikke bestille dette sette på nett eller i butikk, vi har selv bestilt og satt sammen komponenter tilpasset oppgaven vi skal utføre. Vi bygger en enhet, som når den er ferdig, kan lese temperatur, relativ luftfuktighet og lysstyrke for dernest å presentere dataene på skjerm og en innebygd webserver. Man kan da bruke nettleser på mobiltelefon, nettbrett eller PC for å kunne lese av informasjonen fra sensorene. Alt bygges opp og programmeres av deltakerne selv over seks kodeklubb-kvelder, forklarer Frank Olav Karlsen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Bedriftsbesøk
I vinter har også to bedrifter sagt seg villig til å ta imot kodeklubben på bedriftsbesøk slik at deltakerne kan lære enda mer om IoT, data og automasjon.
– Så 12. mars skal vi på besøk til Cameron på Andøya hvor vi får en omvisning på boresimulatoren. 26. mars tar vi turen til Den Lille Chipsfabrikken hvor vi kan se hvordan de lager de gode chipsene og få et innblikk i hvordan temperatursensorer og andre sensorer brukes til å styre prosessen, sier Karlsen.
– Vi merker at interessen for kodeklubben vokser. Det er flere interesserte enn vi har kapasitet til å ta med. Vi må sette et tak for å gi deltakerne den oppfølgingen som trengs, sier Frank Olav Karlsen.