På få år har Per Gunnar Aasen og hans medarbeidere i Kvik Kjøkken firedoblet omsetningen. Kombinasjonen dansk design, satsingen på å gi gode kundeopplevelser og kjøkkenløsninger til konkurransedyktige priser, er noe av forklaringen.
Av Ivar Eidsaa
– Vi har truffet på produktene. Vi flyttet også lokalene slik at vi ble enda mer synlige, og har hatt stort fokus på salg og god kundeoppfølging. Det har vært viktige og riktige faktorer for oss, sier daglig leder Per Gunnar Aasen når han blir bedt om å utdype årsakene til at utviklingen er blitt slik den faktisk er blitt.
Det har gitt en god vekst i salget, så god at omsetningen er blitt firedoblet siden Aasen og hans medarbeidere overtok driften av Kvik Kjøkken for en tid tilbake.
– Pandemien har selvsagt spilt inn, sier han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Mange rehabiliterte under pandemien
Under nedstengningen var vi mye hjemme. Flere familier valgte å rehabilitere og fornye sitt eget hjem. Den største økningen fant sted i perioden oktober 2019 til mars/april 2020.
– Så da har vi fått en god mulighet til å få vist frem at vi har veldig bra produkter til en fornuftig pris, fremholder Aasen.
Så har det også spilt inn at det er Kvik som kjede som står for markedsføringen.
– Kvik har de ressursene som skal til for å finne den riktige måten å markedsføre løsningene våre på, inn mot nye og eksisterende kundegrupper.
Har valgt en annen strategi
Det er mange leverandører inn bygg, hus og hjem som satser hardt på å få leveransene når store leilighetskomplekser skal bygges. Kvik Kjøkken har valgt en litt annen strategi.
– Vi er lykkelige som små. Vi har mer valgt å satse på å nå de mindre byggmestrene og utbyggerne. Leveranser til prosjekter på 10, 20 og 30 enheter er ideelt for oss. De store prosjektene får andre slåss om, sier Aasen.
Han forteller at Kvik Kjøkken i Kristiansand leverer til hele Agder. Etter at Kvik Kjøkken også etablerte egen butikk i Arendal, dekker Kvik Kjøkken hele strekningen fra Kragerø til Flekkefjord, og indre Agder med Setesdal inkludert.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Leverer over hele Agder
– Vi leverer mye kjøkken over hele Agder, fra sjø til fjell, og har levert mye til både Hovden, Bortelid, Eikerapen, Ljosland og andre destinasjoner i indre Agder, sier han.
Han legger til at mange i utgangspunktet har sans for dansk design. Enkle, klare linjer, med mye slette overflater eller profiler går igjen. Også kjøkkenløsningene som velges preges av trender.
-I frykt for at man skal gå seg bort i fargejungelen på en kjøkkenfront, var det en dansk designer som sa at det var lettere å skifte fargen på veggen, enn på frontene i kjøkkenet. Det har gitt som resultat at mange vil ha enkle farger som man kan ha lenge. OMBRA GREEN er et eksempel på en svært trendy farge, en dus fin grønnfarge som er blitt veldig populær. Også sort, grått og hvitt er populære farger. Vi selger fortsatt mye hvitt kjøkken, en farge som passer godt, sier Per Gunnar Aasen.