Det ble en tøff kamp om tidelene under Mjåvannsprinten som gikk av stabelen på Mjåvann søndag. Kai Tønnesland fra KAK imponerte og hevdet seg svært godt også i totalsammendrag. Også de lokale førerne visste å bite godt fra seg.
Av Ivar Eidsaa
Rammen rundt årets asfaltrally på Mjåvann var de aller beste. Meteorologene meldte tidligere i uken det skulle bli regn mens rallyet pågikk. Heldigvis slo ikke det til. Dermed ble det mye frisk kjøring og like forhold for alle.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Roger Rustad med kartleser Andreas Hvambsahl i sin Ford Fiesta RM MK 2 var i en klasse for seg. Med en totaltid på 12,16,3, vant de to klasse 1, og i totalsammendraget var radarparet 43,5 sekunder raskere enn nummer to som ble ingen ringere enn løpskoordinator Kai Tønnesland.
Kun små 43,5 sekunder bak i totalsammendraget lar seg så absolutt høre for Tønnesland som kjørte svært friskt i sin Volvo 940, og imponerende all den tid han Rustad kjørte en bil som koster over millionen.
– Det er gøy å se at det går an å hevde seg, smiler Kai Tønnesland som sier seg svært godt fornøyd med både stevnegjennomføringen og sin egen innsats.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Hadde alle parametere spilt på lag med Tønnesland kunne han ha ytt enda tøffere konkurranse.
– Vi knakk et stag på hjulopphenget, så det det ble litt utfordrende å kjøre og hemmet oss litt, sier Tønnesland.
Tønnesland vant også sin klasse, klasse 3, og kjempet lenge mot Tom Vinden om seieren, men trakk altså det lengste strået til slutt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Runar Hodne, med kartleser Steffen Fardal ved sin side, stilte også til start i en Volvo 242.
– Dette er den gamle bilen til Vidar Nordbø. Den har fungert bra, og det er moro å prøve seg for å se hva vi kan få til, sa Hodne før den første etappen.
Hodne og Fardal kom et godt stykke bak på den første fartsetappen, rett og slett fordi de kjørte ro runder rundt sjikanen inne på Avfall Sørs anlegg, og ikke en som alle de andre.
– Forklaringen er enkel, unge Fardal leste feil på notene, ertet Hodne i etterkant.
– Det stemmer overhodet ikke. Det var første gang jeg satt som kartleser og jeg syntes det var såpass moro at jeg gav Runar beskjed om to runder, gliste Fardal til svar.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Også Torbjørn Eidså kjørte til tider meget bra i sin Volvo 242. På noen av etappene hevdet han seg meget godt, selv om han til slutt ble nummer 20 i totalsammendraget, noe over tre minutter etter Roger Rustad.
Svein Frustøl med kartleser Eirik Spilling ved sin side stilte til start i en 40 år gammel Ford Escort. Det gikk til tider styggfort, og det sier sitt om hvor små marginene er i et asfaltrally, at Frustøl var 2,6 bak Kai Tønnesland i totalsammendraget.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Arrangementet er blitt gjennomført på en god måte. Takk til alle som har bidradd, sa Kai Tønnesland da siste bilen var kommet i mål.