ANNONSØRBASERT INNHOLD
KIWI har jobbet målrettet for å redusere matsvinn i mange år, og siden 2015 har kjeden redusert eget matsvinn med 46 prosent. Målet er å redusere med 60 prosent innen 2025, og nå blir nedprising av brød og bakervarer et viktig skritt på veien.
I Norge kaster vi altfor mye brød og bakervarer, og svinnet skjer både i butikkene og de tusen hjem. Hver dag kastes det over 100.000 brød her i landet. Dette ønsker vi i KIWI å bidra til å endre, og vi setter derfor ned prisen på gårsdagens brød og bakervarer med 50 prosent.
Nedprising av brød har vært etterspurt av mange kunder den siste tiden, og vi er derfor sikre på at det blir et populært valg hos oss.
Brødene er fortsatt gode, enten det er til frokost eller matpakka. Når brødet etter hvert blir tørt passer det perfekt til for eksempel krutonger, brødpudding eller arme riddere.
Tidligere har brødvarer som ikke ble solgt blitt til dyrefôr, men fra et bærekraftperspektiv er det best at mat som er spiselig går til mennesker. Nå vil brødet som verken selges på fullpris eller halv pris morgenen etter gå til produksjon av dyrefôr.
Å redde brød er viktigere enn noen gang. Krigen i Ukraina har ført til eksportstopp for enkelte korntyper. Det føles derfor ekstra viktig å ta dette grepet nå. Selv om det er kundene som står for det høyeste matsvinnet også på brød, vil vi gjøre det vi kan i butikk for å redusere matsvinnet der det er mulig.
Brød som ikke blir solgt samme dag, blir nå pakket i en egen emballasje, priset ned med halv pris og plassert i en egen kasse foran brødavdelingen. Gårsdagens brød blir altså priset ned på morgenen dagen etter at de er dagsferske.
– Dette tiltaket er på plass i butikken vår nå, og vi har allerede fått mange positive tilbakemeldinger fra kunder, sier Heidi Ramsland, butikksjef for KIWI Tangvall.