– I fjor døde 87 personer i trafikken på norske veier, og fem av disse på Agder. Det er 87 for mange nordmenn og fem for mange egder. Vi bor i verdens mest trafikksikre land, men det betyr ikke at vi er fornøyde. Det er likevel mye arbeid som gjenstår.
Av Ivar Eidsaa
Fylkesordfører Arne Thomassen, varaordfører Erik Rostoft i Kristiansand og statssekretær i Samferdselsdepartementet Mette Gundersen var samstemte da Nullvisjonen Agder tirsdag ettermiddag hadde invitert en markering for å minnes de 87 som mistet livet i trafikken i fjor.
– Vi skal jobbe videre mot null, og det er mange som står sammen om dette arbeidet, her på Agder og nasjonalt, legger Thomassen til.
De tre berømmet også varmt alle dem som trår til når en ulykke har funnet sted; politi, brannvesen, ambulansepersonell og andre.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sykkelhjelmen reddet livet til søsteren
– Dere gjør en flott jobb, og dere har høy faglig kvalitet. Dere er med på å redde liv, og dere skal ha en stor takk for jobben dere gjør, fremholdt Mette Gundersen.
– Sikkerhet er bare så viktig, la Gundersen til, og kunne fortelle at da hennes egen søster havnet i en sykkelulykke som barn, var det takket være sykkelhjelmen at søsteren overlevde.
– Det gjorde stort inntrykk da jeg som liten gutt kom til en ulykke som hadde funnet sted i nærheten av der vi bodde, og redningspersonellet bokstavelig satt og holdt hodet til en av dem som var involvert i ulykken på plass, fordi personen hadde fått et dypt kutt i nakken. Dere skal ha stor takk for at dere alltid stiller opp, sa Erik Rostoft.
Gode rollemodeller
Han tok også til orde for viktigheten av å være gode rollemodeller for barna, og at vi kommuniserer med godt barna om gode holdninger i trafikken.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Hvorfor kjører vi i sinne? Hvorfor viser noen fingeren til andre? Hvorfor tester vi hvor fort bilen kan gå? Hvorfor stabler vi bilen så full at vi ikke ser godt? Hvorfor er lillebror «løs» i bilen?, var noen av spørsmålene som Rostoft stilte.
Gjennom året besøker Nullvisjonen Agder mange skoler og barnehager i regionen i trafikkopplæringsøyemed. Tom Erik Dønnestad i Nullvisjonen Agder sier det kommer mange positive tilbakemeldinger når Nullvisjonen Agder deltar i foreldremøter og senere også med informasjon ved barnehagenes leveringspunkter for å veilede foreldre om hvordan man kan trygge barna i bilen og ved levering/henting i barnehagen.
Refleksvester
– I småskolen bistår Nullvisjonen Agder i utlevering av refleksvester til alle 1. klassinger mens vi for de eldre barna har ulike trafikk-tema for klassene eller trinn på skolene. Også for skolene er det meget aktuelt å ha Nullvisjonen Agder som et innslag på foreldremøter med ulike aktuelle tema, sier Dønnestad.
– Det siste året er vi også invitert av FAU og ansatte på skoler hvor man har bekymringer knyttet til trafikksituasjonen rundt skolen. Oftest skyldes dette at foreldre kjører barna til skolen for å «trygge dem», mens man oppnår det motsatte fordi det blir unødvendig mange biler ved skolen. I slike tilfeller løftes både «Hjertesone» og «Trafikksikker skole» frem som veldig gode muligheter for tiltak, sier Dønnestad.
En «trafikksikker kommune»-sertifisering
Nullvisjonen Agder registrerer også at flere kommuner jobber for å få en «trafikksikker kommune»-sertifisering.
– Dette ser vi som en fordel i arbeidet for et økt eierskap for trafikksikkerhet. Trafikksikker kommune er en «sertifiseringsordning». Agder fylkeskommune er nå godkjent som «trafikksikker fylkeskommune» som den andre i landet. Vennesla kommune står på trappene i forhold til deres godkjenningsprosess, og Iveland kommune har allerede et par års erfaring med å være «trafikksikker kommune».
– I tillegg ønsker vi at flere arbeidsgivere i alle sektorer innarbeider sin egen bedriftspolicy for trafikal atferd. En stor andel av dødsulykkene og de alvorlige skadene i arbeidslivet er trafikkulykker, og med denne bakgrunnen er det viktig at arbeidsgivere og vernetjenesten sammen ser på HMS arbeidet i trafikken, hvor Nullvisjonen Agder kan være en god medspiller, sier Dønnestad.
Bevisstheten knyttet til ulykker med MC og ATV vil Nullvisjonen Agder videreføre og utvikle. Nullvisjonen Agder vil også ha økt bruk av sykkelhjelm for alle aldersgrupper.
– Vi ser at Danmark har innført hjelmpåbud på el-sparkesykler – når blir vi like smarte i Norge?, spør Tom Erik Dønnestad.