SØGNE: Den tidligere kommunestyresalen i Søgne rådhus var mandag kveld fullsatt av medlemmer fra lokallagene i Agder Røde Kors. Anledningen var «Team Martin», og historien om hvor galt det kan gå dersom man tar feil valg i trafikken.
Av Klara Turid Fidje
Martin var en ung mann på 19 år, da han en midtsommerdag i 2000 satte seg inn i bilen og ble med på kjøreturen som skulle prege han for resten av livet. Verken sjåføren, som for øvrig var ruspåvirket, eller Martin, hadde på seg bilbelter. Farten var rundt 150 kilometer i timen. Kjøreturen endte brått og brutalt. Bilen kjørte ut, og traff en telefonstolpe som brakk som ei fyrstikk. Sjåføren døde. Martin overlevde på mirakuløst vis, men med knappest mulig margin.
– Det gikk ti døgn før vi fikk vite om han ville overleve, men overleve til hva, sier faren Morten. Det er han som forteller historien om Martin, og som sammen med «Team Martin» i en årrekke har reist land og strand rundt for å fortelle om konsekvensene av feil valg i trafikken.
I dag har Martin ikke gangfunksjon, og heller ikke noe talespråk. Han kommuniserer via såkalt «roll-talk» og blikk, der blunking betyr «ja» og ved å se til siden formidler han uenighet eller et «nei».
Sammen med far og mor, og et knippe assistenter har Team Martin gjennom de siste 20 år sett det som sin livsoppgave å advare omverden, spesielt ungdom mot å ta feil valg i trafikken fordi konsekvensen blir så ekstrem!
Artikkelen fortsetter under bildet.
Beltebruk – forskjellen på liv og død
Pensjonert ambulansesjåfør Helge Bærland orienterte om faktatall fra 2020, som viser at av de som omkom på norske veier, var 78 menn og 17 kvinner. Nok en gang er det altså menn som utmerker seg mest negativt på ulykkesstatistikken.
– Det er viktig å være klar over at selv om statistikken viser nedgang eller oppgang, er tallene uinteressante for de som har mistet noen, påpekte Bærland.
Det som imidlertid er gledelig, er at de som fra Agder befinner seg i aldersgruppen 18 – 24 år, er veldige gode når det kommer til bruk av bilbelte.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Jeg tror arbeidet som legges ned i skoler og barnehager er med på å hjelpe, sa Bærland.
– Bruk av bilbelte er forskjellen på liv og død, fastslo ulykkesgransker og pensjonert paramedic fra OUS Ullevål, Trond Boye Hansen. Han er nå tilknyttet Statens Havarikommisjon for veitrafikk, og har sammen med et stort team forsket på en rekke trafikkulykker. Sammen med Team Martin og kollega Helge Bærland reiser han rundt for å informere om sine funn, og ikke minst fortelle hva vi kan gjøre for å unngå «bagatellene» som tar liv.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det er et tankekors at det på norske veier daglig foretas cirka 140.000 turer i trafikken av personer som er ruspåvirket. I tillegg vet vi at fart, søvnmangel, mobilbruk, og manglende bruk av sikkerhetsutstyr som bilbelte, hjelm og nødvendig belysning på kjøretøy utgjør en stor og unødvendig risikofaktor i trafikken.
– Gjør riktig valg og bevar livet, oppfordret Bærland, Boye Hansen og Team Martin. Og minnet avslutningsvis om det kanskje aller viktigste:
– Det er mange som blir rammet hvis dere gjør dumme ting i trafikken. Kjør forsiktig, det er noen som er glad i deg!