Kilden annonser 2

Ny E39 – nye tunneler bygges nå

Denne uken ble det markert at nye tunneler på ny E39 i Lyngdal er kommet godt i gang.

Pressemelding fra Nye Veier

Siden oktober har det vært aktivitet på Nye Veier-prosjektet i Lyngdal, hvor Joint Venture Implenia Stangeland frem mot 2025 bygger firefelts motorvei mellom Herdal og Røyskår.

Den 29. mars 2022 ble det avholdt en markering for oppstart av tunneldriften sammen med ordfører Jan Kristensen i Lyngdal kommune og andre sentrale personer fra administrasjonen til Herdal.

– En gledens dag, stråler prosjektsjef Harald J. Solvik på vegne av byggherren under markeringen.

9,7 kilometer lang strekning
Landskapet formes, og forbipasserende ser nå konturen av den nye motorveien i Herdal, øst for Lyngdal. Den 9,7 km lange etappen består blant annet av sju brukonstruksjoner og to tunneler. Tunnelmassene brukes internt i linja for å bygge opp strukturen i dagsonen.

– Å få en god start betyr mye for videre fremdrift, og det er gledelig og se positivt engasjementet både fra kommunen og lokalbefolkningen, sier Solvik. Det å få markere oppstart av tunneldriften gir oss en mulighet til å vise fremdriften i anlegget.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Jan Kristensen

Det var en fornøyd ordfører Jan Kristensen som fikk æren av å detonere markeringssalven i Herdal. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune. Foto: Nye Veier.

I skrivende stund er det skutt 309 salver, herav 116 salver i tunnel. Det var på Røyrskår den første salven ble detonert i midten av februar, og det er drevet 170 meter med tunnel av den totalt 2.700 meter lange Kålåstunnelen.

Gjennomslag høsten 2023
– Estimert gjennomslag er sen høst 2023, sier Adler Enoksen, prosjektleder for Implenia Stangeland. Kålåstunnelen drives fra vest til øst, mens den 3400 meter lange Rossåstunnelen drives i begge retninger, fra Foss og Herdal. Forventet gjennomslag for den lengste tunnelen er sommeren 2023. Det betyr at det er tre tunnelrigger og 12 drivelag tilknyttet prosjektet. Totalt er det nå 170 personer i aktivitet, inkludert lokale underleverandører som TT Anlegg og Lindland Maskin.

Adler Enoksen Jan Kristensen Harald J. Solvik

Adler Enoksen (prosjektleder Joint Venture Implenia Stangeland), Jan Kristensen (ordfører i Lyngdal kommune) og Harald J. Solvik foran Rossåstunnelen som nå er 28 meter lang i østgående løp og 72 meter lang i vestgående løp. Foto: Nye Veier.

Flere saker