Odd Nordal-Hansen(64) har sjølivet i blodet. Fra han var 14 år har han drevet med maritimt arbeid, blant annet har han vært daglig leder for Bredalsholmen Dokk og fartøyvernsenter, maritim rådgiver for Lindesnes fyr og i perioder skipper på Fullriggeren Sørlandet. Nå stikker han til sjøs med S/Y Mistral.
Tekst og foto Anne Gunn Pedersen
– Den siste jobben jeg har hatt er å være driftsansvarlig for Gamle Oksøy, som tilhører Lindesnes fyrmuseum, opplyser Nordahl-Hansen, som nå øver på å bli pensjonist. Derfor har han jobbet noe redusert en periode, for å trene på roligere dager, selv om det i øyeblikket er litt hektisk med å klargjøre til langtur.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Mandag legger S/Y Mistral fra kai i Høllen for å bli borte til mars neste år, og da er samboer Unn med, i tillegg til tre sjødyktige, gode venner fra Søgne.
– Fra mars til september neste år skal jeg jobbe litt igjen, før jeg blir pensjonist på heltid, smiler seilskuteskipperen og legger til at båten skal settes igjen et sted i Middelhavet, mens han har sin siste jobbeøkt. Deretter er planen å fortsette seilturen i det han kaller ”Pensjonisthjemmet”.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Praktbåt
Seilbåten er for øvrig et kapittel for seg.
I 2014 var Odd i Flensburg på en konferanse i forbindelse med jobb på Lindesnes fyrmuseum, og under en rusletur på kaien fikk han øye på seilbåten som lå der med lapp ”Til salgs”. Interessen ble umiddelbart vekket, men det var først i 2018 at handelen ble en realitet.
Det viste seg at tidligere eier var død, og at enken satt igjen med båten. Hun fortalte at den hadde vært en lidenskap for hennes avdøde mann, og at han hadde investert enormt mye, både krefter og penger, for å få båten i topp stand.
– Det viktige for henne var at den fikk et ”godt hjem”, forteller Odd, som fikk positiv respons fra samboer Unn da han ymtet om båtkjøp.
De to brukte et par dager på å undersøke seilbåten fra innerst til ytterst og kom fram til at dette var noe å satse på.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Odd tar fram en bok med bilder og beskrivelse av en gedigen restaureringsjobb som ble gjort av den tidligere eieren, som i 1996 på sett og vis hadde kjøpt katta i sekken. Han skapte imidlertid båten om til et prakteksemplar, ved hjelp av økonomiske investeringer og en stor porsjon lidenskap.
– Jeg vet at jeg har fått en topp utstyrt båt for en veldig hyggelig pris, konstaterer Odd og antyder at skulle en slik båt bygges i dag, ville den kommet på 15-20 millioner.
For oss er det blitt en veldig fin pensjonistbolig, smiler han.
Seilbåten er siden 2018 brukt på ferieturer, men nå er det altså tid for mer permanent opphold på havet.
Kortbukser
– Hvordan forbereder man seg til flere måneder til havs?
– Først skal båten sjekkes grundig under et slippopphold i Danmark, så er det å gå gjennom alt utstyret for å se om vi har det som trengs, eventuelt supplere. Jeg har også installert solcellepanel, men utover det blir det å få med seg passe mengde klær. Jeg satser på kortbukser, smiler han og legger til at varmen er viktig både for han og samboeren. Selv har han bekhterev, og da er sure, kalde vintre ekstra utfordrende.
– Så er vi veldig glad i å være både i Frankrike og Spania, spise god mat og drikke god vin, sier han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Å oppsøke andre kulturer er i tillegg spennende, og drømmen er å ankre opp i ei uthavn, ligge der alene, bade og dykke litt, kanskje oppsøke ei lokal kro og møte lokalbefolkningen.
– Det bli topp, mener Odd.
99 prosent seil
På en Facebookside, opprettet for turen, vil det de neste månedene komme reisebrev, samt info om hvor S/Y Mistral befinner seg. Dette med tanke på å rekruttere mannskap underveis. Til enhver tid bør det være minst tre seiledyktige om bord. Målet er for øvrig å ha seilene oppe mest mulig, det vil si 99 prosent av tiden.
– Da ser man på været, vurderer vindretningen og kjører på maskin ut av havna og setter seil for å komme dit man har tenkt seg. Så går man til man kai ved hjelp av maskin. Enkelt og greit, sier skipperen, som gleder seg til å trene på pensjonistlivet.