I fem år har Søgnerutas venner mekket og fikset på Søgnes eldste brannbil. Nå står brannbilen skinnende rød og fin i lagerhallen på Salemsveien klar for en liten kjøretur på parkeringsplassen. Her er det lagt ned mange dugnadstimer, litervis med kaffe, kaffemat, mange diskusjoner og trivelig samarbeid.
Artikkelen står i Fritidsnytt nr 7 2025
Fritidsnytt får være med når brannbilen skal startes opp for en prøvetur, det er en stor opplevelse. Jan Rosseland, leder av venneforeningen, ligger både under dashbordet og under bilen med lommelykt og skrur før tenningen vris om.
Og når bilen først starter, så høres det godt, motoren brummer kraftig. Kraftig må motoren også ha vært for å trekke 800 liter vann som den gjorde i sine glansdager. Motoren sluker godt med bensin i fart, 3 liter på mila får vi fortalt.

Jan under dashbordet

Jan under bilen

Finn Engenes tester
Brannbilen var i drift til 1986
Brannbilen svinger lett ut av garasjen. Så blir både blålys og sirene testet med godt resultat. Rundt står stolte medlemmer av Søgnerutas venner og ser på klenodiet de har pusset opp.
Det er en amerikansk bil som Søgne kommune fikk i 1958. Det er en Dodge Power Wagon som i utgangspunktet ble laget til militær bruk. Den ble bygget om til brannbil og var i drift i Søgne og Songdalen frem til 1986.

Den gamle logoen pryder fortsatt bilen for Søgne og Songdalen brannvesen.

Gamle brannslanger på plass.

Spenningen er stor når den gamle brannbilen skal ut på sin første luftetur fra garasjen!

Jan prøver finne sireneknappen

Huskelapp på dashbordet
Ole Repstad, ett av medlemmene i foreningen har selv vært med i brannkorpset da brannbilen var operativ. Han har notert alle uttrykninger med bilen, både dato og antall timer den var ute.

Brannmann Ole Repstad viser bilder fra gamle dager, her med Søgneruta.
Var med på brannen i Finsland
Brannbilen hadde sitt siste oppdrag under «KØFF-brannen» (Lohnelier i Søgne) i 1984. Da var det så sprengkaldt at vannet i brannbilen frøs og tanken sprakk, og der røyk også brannbilen ut av tjeneste. Brannbilen har vært med på brannene i Finsland i 1979, som forfatter Gaute Heivoll forteller om i sin bok «Før jeg brenner ned».

Den gamle brannbilen i tjeneste.
Fikk tilbake K-1120 skiltet
Mange detaljer skal på plass og det har tatt tid å få brannbilen tilbake til slik den engang var.
Det opprinnelige bilskiltet K-1120 hadde blitt satt på en Cadillac i Råde da brannbilen ble avskiltet i 1986.
Svend Trygve Lauvrak i venneforeningen har jobbet for å få skiltet tilbake, noe Vegvesenet kun gjør i sjeldne tilfeller. Men her lyktes venneforeningen, og vil sende en stor takk til Brita Dale på Trafikkstasjonen hos Statens Vegvesen for god hjelp.

Det nye – gamle skiltet – på plass etter litt arbeid!
Stor takk vil også venneforeningen formidle til Søgne og Greipstad Sparebank og næringslivet som har støttet opp med midler, rimelige innkjøp og tjenester. Uten penger og støtte hadde de ikke fått dette til.
Gjenstår litt og vannpumpa må fikses
Søgnerutas venner overtok brannbilen i 2019 fra kommunen. Nå er brannbilen kjørbar, men ifølge leder Jan, så gjenstår det en del innvendig. Det følger også med en tilhenger med vannpumpe som skal restaureres.

I kaffepausen får vi se et gammelt bilde av brannbilen med den lille pumpehengeren bak, som nå skal restaureres.
– Når det er på plass blir jobben videre vedlikehold av de to røde bilene, kaffedrikking og hygge i foreningen, forteller leder Jan.
Medlemmene vil gjerne å besøke skoler og barnehager og vise fram den gamle brannbilen som har historisk verdi for Søgne. Det er noe av motivasjonen for den store jobben som Søgnerutas medlemmer har lagt ned. Bak setene troner en liten bamsemaskot som er fin å ha når den tid kommer.
Søgneruta
Brannbilen parkeres ute ved siden av en like rød og skinnende veteranbil, nemlig Søgneruta, bussen som lå på Skråstadheia med et tre som vokste gjennom.

Søgneruta og brannbilen, to blankpussede røde veteraner side om side, takket være Søgnerutas venner!
Etter flere stopp på reisen kom bussvraket som første oppdrag til Søgnerutas venner. Foreningen ble startet i 2002 med dette som formål. Åtte år tok det å restaurere bussen som nå er et nydelig klenodium og kan lånes til kortere transporter.

Det kan bli krevende å låne bussen til bryllupstransport!
Bussen blir i sjeldne tilfeller brukt til transport i brylluper og til arrangementer. På vinteren bør det være tørre veier, da bussen ikke har piggdekk, og begrenset fart og kjørelengde.
– Vi er så travle i helgene, så de bør helst gifte seg på mandag eller tirsdag da, spøker de.
Kaffekos i klubbrommet
Fritidsnytt får være med inn klubbrommet hvor det er langbord med kaffe og kaker. Her fortelles det om arbeidet med bilene og historier.

Det er god stemning, god kaffe, kaker og historier i klubbrommet til Søgnerutas venner.
Vi får også se flotte protokoller fra samlingene. Svein Bjordal er foreningens sekretær og leverer håndskrevne nydelige protokoller formulert i et tidsriktig språk for veteranbilene.

Protokoll skrevet av sekretær Svein Bjordal

Svein viser fram protokollen han fører fra møtene med nydelig håndskrift.
På veggene henger det gamle bilder og skilt, unike historiske minner. Medlemmene rundt bordet forteller, latteren sitter løst.
Søgnerutas venner
Venneforeningen har i dag 25 medlemmer og ønsker flere velkommen. Det koster 200 kroner i året å være medlem. Her er det trivelige treff hver tirsdag kl. 18 – 21 med litt mekking, mye kaffe og prat.
En gang i året er det kosetur i foreningen, noen deltar på nasjonale treff og samlinger i Rutebilforeningen hvor en møter likesinnede, og på Årsmøtet er det pizza. Vi får høre at foreningen har en egen konditor, Jacob Jensen, som stiller opp med gode kaker ved spesielle anledninger.
Her er det bare å stikke innom og se på de røde veteranbilene tirsdager når Søgnerutas venner samles i Mestas gamle lagerhall i Salemsveien på Tangvall.
Foreningen etterspør flere bilder av brannbilen i bruk, og håper det finnes og kan formidles til venneforeningen.

Søgnerutas venner poserer med de to røde veteranbilene. Fra venstre Martin Johan Vindheim, Svein Bjordal, Jakob Jensen, Stein Åtland, Finn Engenes, Oscar Lohne, Leif Øvland, Svend Trygve Lauvrak, Ole Andreas Eftestad, Ole Repstad og Jan Rosseland.

