Statsminister Erna Solberg smilte fornøyd da hun tirsdag under et besøk på anleggsområde til Nye Veier på Mjåvann, fikk høre at det nå bygges mer ny vei til en langt rimeligere penge enn først antatt.
Av Ivar Eidsaa
– Vår mandat er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde det vi nå er i gang med. Vi skal også utfordre, for å oppnå besparelser og kostnadsreduksjoner der det er mulig, for å øke samfunnsnytten, kunne Anette Aanesland, direktør teknologi og utbyggingsstrategi i Nye Veier, fortelle.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– I den porteføljen som ble lagt inn i Nye Veier, ble det beregnet at prosjektene samlet ville koste 154 milliarder kroner. Vi har klart å redusere kostnadene med 25 milliarder kroner, la Anette Aanesland.
– Det er jo det som trengs for å bygge ny E16 mellom Bergen og Voss, kommenterte statsminister Erna Solberg spøkefullt.
– Den nye veien mellom Døle bru og Kristiansand blir på 17 kilometer, og erstatter dagens trasé som er på 20, fortalte utbyggingssjef Harald J. Solvik.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– I løpet av høsten starter vi opp på strekningen mellom Døle bru og Mandal, og deretter fortsetter vi mot Lyngdal, sa Solvik.
– Hva blir reisetiden mellom Lyngdal og Kristiansand når ny E39 står ferdig, ville Erna Solberg vite.
– Dagen strekning mellom Lyngdal og Kristiansand er på litt over åtte mil. Den nye E39 blir rett i underkant av syv mil. Med økt fartsgrense i forhold til dagens, vil reisetiden reduseres fra en time i dag til 30 minutter når veien står ferdig. Dagens strekning mellom Kristiansand og Ålgård er på 21 mil, og reduseres med en fire-fem mil totalt. Reisetiden blir da to timer, mot godt over tre timer i dag, fortalte Solvik videre.
– Ny E39 vil bidra til langt bedre fremkommelighet, ikke minst for tungbiltrafikken, da vi vet at hvert femte kjøretøy på strekningen er en lastebil, la Solvik til.
Erna Solberg lyttet interessert. Hun ønsket selv å besøke Nye Veier under sin valgkampturné på Sørlandet tirsdag, for å vite mer om hvordan et prosjekt i regi av Nye Veier planlegges og gjennomføres.
– Jeg er her for å vise at det er mulig å kunne bygge nye veier i Norge på en bedre og mer kostnadseffektiv måte. Tanken vi hadde da vi kom i regjering om å tenke annerledes og med større frihet i planlegging og gjennomføring, har vist seg å være riktig. Det er fabelaktig å se hvor mye mer nytte vårt samfunn får av nye veiprosjekter og de store besparelsene det gir å organisere det hele på en slik måte. Det gir mer penger til andre samfunnsnyttige formål, sa Erna Solberg.