BMW har alltid fremstått med røft og stilig design. Dette er tatt mange skritt videre i BMW ix50, en bil som utmerket seg med et fraspark i akselerasjonen som kan gi noen og enhver gledestårer i øynene.
Av Ivar Eidsaa
BMW ix er den første hundre prosent dedikerte elbilmodellen fra BMW siden 2013, og for en bil som BMW har utviklet. Wow-faktoren er høy. Designmessig fremstår ix 50 som imponerende. Det er jo litt stilig å se at det klassiske BMW-uttrykket er beholdt, men at det er blitt videreutviklet på en god måte slik at bilen matcher nåtidens krav til design og funksjonalitet
Bærekraft, design og luksus
BMW ix er den første modellen ut som er blitt bygget på BMWs nye plattform for hvordan fremtidens BMW-modeller skal se ut. Sentrale stikkord i dette er bærekraft, design, allsidighet, luksus og ikke minst kjøreglede.
Vi må si BMW har truffet godt. Dette er rett og slett en praktisk bruksbil som vil passe både for mor og far. Kjørekomforten er utrolig god, og de praktiske løsningene gjør at anvendeligheten må sies å være helt i toppklasse av hva man får av en elbil i dette segmentet.
Norge har i flere tiår vært billandet hvor mange bilkjøpere vil ha en SUV, fordi sjåfør og passasjerer sitter høyt, kupeen er romslig og bagasjeplassen stor. Alt dette får man til fulle i ix`en.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Elegante og røffe linjer
Linjene er elegante, litt røffe. Fronten bærer bud om at dette er en kraftkar av en bil. Bilen har en bakkeklaring på rundt 195 millimeter. Ix er cirka like bred og lang som en BMW X5, er like høy som en X6 og har de samme hjuldimensjonene som en X7. Det gjør at bilen fremstår som stor, men ikke for stor.
Akselavstanden er på 3.000 millimeter. Det gjør at interiøret omtrent på millimeteren matcher størrelsen på interiøret i X5. Likevel er det bedre plass til bein, kropp og hode. Bagasjevolumet er over 500/1.750 liter, og som småbarnsforeldre får man dermed med både barnevogn og alt annet man bare MÅ ha med når familien skal på tur.
Og kanskje vel så viktig, med BMW ix kan man trekke tilhenger inntil 2.000 kilo.
Skreddersydd grensesnitt
Den store opplevelsen får man når man setter seg inn i bilen. Dashbordet er satt sammen av en kontrollskjerm på 14,9 tommer, og en informasjonsskjerm på 12,3 tommer. Her er det iDrive 8 som gjelder – også det helt nytt. I midtkonsollen sitter iDrive-hjulet hvor man kan lett kan styre alle funksjoner som bilen en utstyrt med, og dem er det mange av. Likevel er det ikke vanskelig å benytte/ta i bruk funksjonene under kjøring. Det skal ikke mye bruk til før man har bevegelsene som trengs for å navigere fra funksjon til funksjon sitter i håndleddet.
Navigasjonssystemet er skybasert, noe som sikrer en lett og smidig bruk, samtidig som oppdateringene kommer av seg selv.
Nevnes må også at grensesnittet for oss fremstod som skreddersydd. Fargene er behagelige, lyd og lys likeså.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Svært gode seter
Ix er spekket med løsninger og funksjoner. Det skyldes at den tradisjonelle grillen er erstattet av det tyskerne omtaler som et intelligenspanel hvor det sitter en rekke sensorer. Panelet er selvreparerende som følge av den spesielle overflatebehandlingen. Det betyr at mindre rifter og sår i overflaten, vil lege seg selv dersom bilen står i romtemperatur i ett døgn.
Setene er svært gode å sitte i. Sliter man med smerter i ryggen, kan man i displayet velge ryggmassasje! Og der vi flere ganger har sittet i biler som gjør at vi nærmest må «brekke» oss ut når kjøreturen er over, er ryggen like fin og god selv om vi har vært på en langtur.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Et utrolig fraspark!
Mye godt kan sies om ix, men det som topper kransekaken er selve kjøringen. Ix har et fraspark som gjør at smilet fort kommer på plass. 0-100 skal i følge spesifikasjonene skje på i underkant av 4,6 sekunder. Men det som virkelig sier litt om hvilken kraftpakke av en bil dette er, er når man kjører i 60 km/t på landeveien, og på det lengste strekket tråkker gasspedalen til bunns og teller «tusen og en, tusen og to» osv. Det frasparket der må bare oppleves! Hadde vi fortsatt å holde gasspedalen inne til man kommer til «tusen og fire», ville sertifikatet har røket dersom Utrykningspolitet hadde hatt kontroll.
Det gjør at man skal kjøre med vett. Gode krefter er fine å ha i en forbikjøring, men smeller man pedalen i bunn i tide og utide, kan det fort gå galt dersom man ikke er trent til å håndtere slike krefter i en bil, eller 523 hestekrefter og et dreiemoment på 765 Nm, for å være presis!
Ix har også et headupdisplay i frontruten som gjør at man der kan se hastigheten og andre funksjoner som man selv kan velge fra skjermene.
Menyhjulet, gearvelger og volumkontroll, er alle i krystall. Det ser eksklusivt ut, og er det også!