Svein Frustøl fra Try og Frustøl Motorsport var svært godt fornøyd etter at bilen ble testet på en sperret løype i Finsland torsdag ettermiddag.
Ivar Eidsaa
– Bilen fungerte veldig, føreren også, smilte Svein Frustøl etter testingen.
– På de lengste strekkene «bånnet» jeg på 5. gear, og nålen passert 186 km/t. Det gjorde godt å få den gode fartsfølelsen i kroppen, sier han.
Alle smilte
Stort sett det som kan krype og gå av førere til årets Rally Sørland fikk testet bilen. I følge Rune Kittelsen fra arrangøren, foregikk det hele uten uhell.
Stort sett det som kan krype og gå av førere til årets Rally Sørland fikk testet bilen. I følge Rune Kittelsen fra arrangøren, foregikk det hele uten uhell.
– Når alle smiler etterpå, så er jo det et godt tegn, sier Kittelsen.
– Jeg er i rute til etappene lørdag, sier Frustøl.
Også teamkollega Pål Try var godt fornøyd – i leid bil, en Ford Fiesta R5.
– Bilen fungerte bra. Den er litt «dau», men det får jeg ta igjen ved å kjøre fortere i svingene, sa Try.
– Jeg slår Svein
Han er imidlertid ikke i tvil; det blir ham og ikke Svein Frustøl som kan titulere seg som beste fører i Try og Frustøl Motorsport under årets Rally Sørland.
Han er imidlertid ikke i tvil; det blir ham og ikke Svein Frustøl som kan titulere seg som beste fører i Try og Frustøl Motorsport under årets Rally Sørland.
Inntil denne uken var det klart at Pål Try til årets Rally Sørland skulle leie en WRC-bil av Mats Østberg. Men tidlig denne uken kom kontrabeskjeden: Teamet til Østberg ønsket ikke å leie ut bilen. Try måtte kaste seg rundt, og fikk tak i en ny bil takket være kontaktnettet til Petter Solberg.
– Selv uten bilen til Østberg skal jeg klare å slå Svein, humrer Try.
– Er noe helt spesielt
– Vi som har holdt på noen år får heller kjøre med innsiden, kontrer Svein Frustøl med et stort smil.
– Vi som har holdt på noen år får heller kjøre med innsiden, kontrer Svein Frustøl med et stort smil.
Frustøl ser frem til deltakelse i årets Rally Sørland med stor glede.
– Rally Sørland er noe helt spesielt. Det er et krevende løp, på svingete og ikke minst smale skogsveier. Skal man ha håp om å plassere seg bra i sluttsammendraget, må alt klaffe ett hundre prosent, fremholder Frustøl.
Deltar i en 10-12 løp i år
Rally Sørland er bare ett av i alt 10-12 løp som Frustøl og Try skal delta i under årets sesong.
Rally Sørland er bare ett av i alt 10-12 løp som Frustøl og Try skal delta i under årets sesong.
– Vi kjører flere av NM-rundene, og satser også på å få med oss Midtsommerrally i Sverige, et tøft og krevende løp som går over fire dager, forteller Frustøl.
Gir mye tilbake
– Hvilke forhåpninger har du til årets sesong og til Rally Sørland?
– Hvilke forhåpninger har du til årets sesong og til Rally Sørland?
– Jeg kjører fordi det er moro og gir mye tilbake. Nivået er høyt. De førerne som gjør det godt, har få eller om mulig ingen feil. Etter hvert som jeg selv har holdt på, har noe av fokuset og innstillingen endret seg.
Som ung og lovende fører er du ydmyk i forhold til alt du får til, og du kan leve godt på en god plassering i ny og ne. Når du kommer opp på et visst nivå, vil du bare vinne. Da blir det ofte vinn eller forsvinn. Går det galt fordi du har høye krav til deg selv, så blir du så utrolig skuffet.
Fullt skjerpet
– Med mer erfaring kjører jeg mer avslappet, og kanskje også bedre i det lange løp, selv om jeg kanskje mangler noe av det killerinstinktet jeg hadde som 20-åring, hvor holdningen «går det, så går det» preget kjøringen. Når løpsdagen kommer, er jeg fullt ut skjerpet, hvor målet selvsagt er å gjøre det best mulig, sier Frustøl.
– Med mer erfaring kjører jeg mer avslappet, og kanskje også bedre i det lange løp, selv om jeg kanskje mangler noe av det killerinstinktet jeg hadde som 20-åring, hvor holdningen «går det, så går det» preget kjøringen. Når løpsdagen kommer, er jeg fullt ut skjerpet, hvor målet selvsagt er å gjøre det best mulig, sier Frustøl.
Blant de fem beste
– Den skal være god som under årets Rally Sørland får en topplassering. Nivået blant de norske førerne er svært høyt. Vi ser det når førere som kjører ute kommer hjem, de får skikkelig konkurranse. Skal du vinne en NM-runde, må du være blant de aller beste førerne i verden. Likevel, jeg har et mål å bli blant de fem beste i min klasse (Nasjonalt C-seede førere, Klasse 1-9), sier Svein Frustøl.
– Den skal være god som under årets Rally Sørland får en topplassering. Nivået blant de norske førerne er svært høyt. Vi ser det når førere som kjører ute kommer hjem, de får skikkelig konkurranse. Skal du vinne en NM-runde, må du være blant de aller beste førerne i verden. Likevel, jeg har et mål å bli blant de fem beste i min klasse (Nasjonalt C-seede førere, Klasse 1-9), sier Svein Frustøl.