Vidar Nordbø fra Søgne og kartleser Geir Stensland har for vane å hevde seg høyt på resultatlistene under Rally Sørland. Med ny bil til årets rallybegivenhet som finner sted lørdag 5. mai, satser de to på å bite skikkelig godt fra seg.
Av Ivar Eidsaa
I fjor lå Nordbø meget godt an. Han ledet sin klasse, klasse 10, eller nasjonalklassen som den også omtales som og hvor mange av førerne stiller. Men så var uhellet ute. På den tredje etappen røk motoren. Røyken stod opp fra motorrommet. Da måtte Vidar bryte.
– Det ble begynnelsen på mye elendighet i fjor. Den ene motoren etter den andre brøt sammen. Ofte var det motorblokka som sprakk. Vi fant etter hvert ut hvor feilen lå. Trolig skyldtes problemene en ubalanse i veiva, forteller Nordbø.
En 2,3 liters motor
Han valgte å ta grep, og har siden gått til anskaffelse av en BMW, kjøpt av Olav Sørli, og stiller i år i klassen for historiske biler/veteranbiler. For å kunne kjøre denne i denne klassen, skal bilen være bygget etter det historiske reglementet slik bilen fremstår da tidligere eiere i sin tid brukte bilen for å kjøre VM. Gearkassen skal være original, alt av justerbare dempere må fjernes og tenningssystemet er byttet ut, for å ha nevnt litt av hvordan bilen er blitt modifisert. Under panseret står det en original 2,3 liters motor.
Alt er blitt sjekket
Deretter må bilen godkjennes av en ekstern kontrollør som utsteder et bevis på at bilen fremstår som original og tilfredsstiller kravene for klassen.
Team Nordbø har brukt tiden godt for å sjekke at alt fungerer optimalt. Hele bilen er blitt plukket fra hverandre, alt av komponenter er blitt sjekket. Og optimalt har det fungert. Da Nordbø og Stensland kjørte svenskerally for noen uker siden, fungerte alt som det skulle. De to endte som nummer ni i sluttsammendraget.
Klar målsetting
– Målet for årets Rally Sørland er å bli beste fører blant dem som kjører en tohjulstrekker, bli blant de tre beste totalt, og å vinne nasjonalklassen. Jeg mener ny bil og det at jeg kjenner veiene hvor de ulike etappene skal gå veldig godt, sier Vidar Nordbø.
Vidar Nordbø har en egen evne til å skape stor spenning underveis. I 2016 kivet han og Søren Snartemo hele veien om å bli beste fører i sin klasse. Det endte til slutt med at Søren Snartemo slo Nordbø med halvannet sekund, etter 13 mils kjøring!
Et godt samarbeid
To år forut sette, i 2014, skjedde det samme, men da stod konkurransen mellom Nordbø og Kenneth Trysnes. Før publikumsetappen på industriområdet på Gismerøya i Mandal ledet Nordbø med tre sekunder. Den gangen ble etappen avlyst, og Nordbø slo dermed sambygdningen Trysnes.
Vidar Nordbø og Geir Stensland har kjørt sammen i seks sesonger.
– Samarbeidet har fungert godt. Mye av årsaken til at Vidar hevder seg så godt år etter år, er at han klarer å holde hodet kaldt i spesielt krevende og vanskelige situasjoner, sier Stensland.
– Så har jeg en flink kartleser, noe som er helt avgjørende, sier Nordbø.