– Dette måtte jeg jo bare bli med på. 73 år gamle Robert Langård fra Søgne, en av veteranene fra Rally Sørlands tidlige barndom, børster støvet av rallydressen og stiller under årets utgave av dette prestisjetunge løpet.
Av Ivar Eidsaa
Robert Langård kjørte rallyløp lenge før de fleste av oss andre i det hele tatt var påtenkt.
– Det er over 50 år siden jeg kjørte i bakkeløp i rallyklassen, smiler han.
Rallyinteressert som han alltid har vært, startet løpskarrieren allerede noen år før dette, og da en rimelig stor gjeng rallyentusiaster valgte å skulle gå sammen om å etablere et større rallyløp på Sørlandet, var Robert selvsagt med.
Løpet var over 60 mil langt
– Forløperen til Rally Sørland heter Sørlandsløpet, forteller han.
Løpet ble svært populært. Løpet gikk den gangen over 60 mil. De fleste av etappene gikk «på heia» som Robert omtaler det som. Langs løypene var det svart av folk som ville se rally på nært hold.
Ryktet om løpet bredte seg. Førere fra «all over» meldte sin ankomst, og populariteten var stor, meget stor.
Kjørte med sin far
Første gang Robert Langård deltok, var i 1967. Sammen med Arne Tofteland kjørte de så bra at de i sin Boble (Volkswagen), gikk bort og vant klasse B. Året etter kjørte Robert en Volvo Amazon, og vant både gruppe 1 og 5.
Han anskaffet seg deretter en Saab, som ifølge Robert selv «gikk lynfort». Resultatmessig hevdet han seg meget bra. Rallysporten i Norge blomstret.
Men så ble det bråstopp, for både Rally Sørland, og for mange av aktørene innen sporten.
Årsaken var en ulykke i Rally Norge i 1970. En utøver dro voldsomt av veien i forbindelse med målgang. Bremsestrekningen etter mål var så kort at det var problemer med å få stanset bilene før tidskontrollen.
Reiulf Steen sa NEI
Den strekningen som ulykken skjedde på var også TV-etappe. Kameraene fulgte ikke utøveren da han dro av, men en tabloid avis blåste opp saken i påfølgende mandagsavis med overskriften «Her er bildene tv`n ikke viste» Deretter ble det nedsatt en komité som skulle vurdere rallysportens fremtid i Norge, den komitéen hadde en positiv holdning til rallysporten og mente at den ikke måtte forbys. Rallysporten ble imidlertid ilagt så strenge restriksjoner av daværende samferdselsminister Reiulf Steen, som mente at skulle det kjøres rally i Norge skulle det være så strengt vakthold at det ble teknisk umulig å arrangere rally i Norge.
Hele familien kjørte rally
Det å kjøre rally skjedde på 60-tallet, var noen ganske annerledes enn hva tilfellet er i dag.
– Den gangen hadde vi ikke råd til å ha en løpsbil og en privatbil med henger for å frakte løpsbilen til de ulike rallyløpene vi deltok på. I stedet kjørte vi med rallybilen frem og tilbake. Det gikk så det suste, gliser Robert Langård.
Med kona Aud ved siden av seg i forsetet og etter hvert barna Jannicke og Ole Andreas i baksetet, fartet de land og strand rundt for å kjøre løp.
Fire løp på en uke
Familien var svært aktiv. Robert Langård forteller om da familien i løpet av en god uke først kjørte rally i den danske byen Esbjerg, reiste deretter til Gardermoen, i den gamle Amazonen han kjørte løp med! for å delta på et stevne der, fortsatte så til Bjerke Travbane i Oslo for å kjøre Bjerkeracet, og endte opp med å stille til start på Dalslandsring i Sverige.
– Første gang jeg deltok i løp, var jeg 16 år og var kartleser for min far, Ole Andreas. Da kjørte vi på Idda, deltok på andre løp, og var også med da det ble arrangert israce på Gillsvann i 1963, ei herlig tid, humrer han.
Hadde ikke vett til å bremse
Det er med årene blitt mange løp på Robert, dog noen færre med årene. Kona Aud, og etter hvert også Jannicke og Ole Andreas ønsket også å kjøre, og de kan alle se tilbake på svært gode plasseringer.
Om kona Aud sier han: Hun kjørte bånn, hele tiden, og hadde ikke vett til å bremse! Det var bånn pine bestandig! Dermed klarte hun å oppnå gode plasseringer, forteller han.
– Jeg har hele tiden fornyet kjørelisensene for både rally og rallycross, forteller han.
Til årets Rally Sørland stiller Robert Langård med et smykke av en bil, en 1962-modell Volvo PV 544 Sport, med en trimmet B-18-motor under panseret.
Kjører oppvisning
Bilen har Robert restaurert fra bunnen av. Alt er plukket fra hverandre, pusset opp og satt sammen. De av våre lesere som de siste månedene har vært innom Frydenbø, har kunnet beundre bilen som har stått utstilt der i noen tid.
– Under årets Rally Sørland skal jeg kjøre oppvisning i pausen mellom de to etappene som er lagt til Sørlandets Travpark. I skrivende stund er det ikke klart hvem jeg skal kjøre mot, men jeg stiller, og jeg lover å gi jernet.
– Tør du å kjøre oppvisning med PV`en som du tross alt har brukt mye tid og krefter på å restaurere?
– Så klart, bilen skal jo ikke stå til pynt. Den må jo brukes!
– Det er ikke alle som stiller til start i et rally i en alder av 73 år?
– Det kan være. Men når den dagen at beina ikke kan mer, så skal jeg glede meg over det jeg fikk gjort, snarere enn å fortvile over det jeg ikke fikk gjort. Livet må leves mens vi har det, sier Robert Langård.