– Vi hadde et mål om å selge godt med biler, men så tok det bare helt av. Det forteller Bjørn Kristian Bakka og Petter Rudolfsen som driver BP Bil på Mjåvann industriområde.
Av Ivar Eidsaa
Interessert i bil har de begge vært. Men der andre kjøper drømmebilen og nøyer seg med det, valgte Bakka og Rudolfsen å ta skrittet noe lenger, og heller finne og selge biler slik at andre kunne realisere sine behov og drømmer.
Bakka og Petter Rudolfsen valgte å starte med salg av biler i egen regi. En bil ble til to, to ble til fire, og etter hvert var det et grunnlag for å ta skrittet helt ut. Sommeren 2016 etablere de to eget aksjeselskap og gav jernet.
Var i gang i september
– Sommeren 2019 overtok vi lokalene vi er i nå og som huset E18 Møbelsenter tidligere. Vi brukte litt tid på å pusse opp og få lokalene på stell og åpnet i september 2019, da med salg av brukte biler, forteller Bakka.
Om ikke hverdagen hadde vært hektisk nok tidligere, ble det enda noen hakk opp da deres egen bilbutikk var i gang.
– Vi ønsket å tilby kvalitet, og å ha et bredt spekter av biler i alle prisklasser, sier Bakka.
I fjor solgte de to bra med biler, og hadde et mål om å selge opp mot en 250-300 biler i år dersom alle parametere slo til. Men så slo coronaen inn over landet, og det meste ble snudd på hodet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Alt stoppet opp, før det igjen snudde
– Da myndighetene den 12. mars innførte strenge smittevernregler, stoppet alt opp. Og slik var det i et par måneder, men så snudde det meste til det beste. Selv om familier opplevde at en eller sågar begge ble permittert eller fikk merke konsekvensene av covid-19, forsvant jo ikke behovet for et godt transportmiddel. Det var det da vi erfarte at det hadde vært fornuftig også å ha biler i prisklasser som hvermansen hadde råd til, forteller Bjørn Kristian Bakka.
– I tiden som er gått siden, har vi fått en bruktbilboom., og solgte godt over 300 bruktbiler i fjor, legger han til.
Positiv effekt
Svak kronekurs med ditto prisøkning på nye biler, og at bruktimporten ble forsvinnende liten, gjorde at mange valgte annerledes enn før 12. mars. Samtidig valgte mange bilprodusenter å stoppe produksjonen av nye biler. Det ble derfor en manko i markedet.
– I midten av mars valgte vi å gamble, og kjøpte inn mange bruktbiler. På det meste før 12. mars, lå det ute 70.000 bruktbiler på finn.no. Etter noen få måneder var det 47.000, så det var manko på gode bruktbiler i markedet. Strategien vår om å slå til viste seg å stemme. Samtidig ønsket mange forhandlere å ville selge unna brukt for å bedre likviditeten i en tid hvor de selv opplevde en bråstopp i nybilsalget, så alle faktorene i markedet fikk en positiv effekt for vårt vedkommende, mener Bakka.
Rudolfsen forteller at jakten ute i markedet etter gode bruktbiler som de selv kan kjøpe – og selge, er blitt intensivert. Bilene finner de hos bilforhandlere fra Drammen i øst til Stavanger i vest.