Vanvittig ytelse, komfort på et sjeldent høyt plan, kombinert med en pris som sammenlignet med konkurrentene kunne ha vært langt høyere: Seres 5, den nye el-bilen fra Kina, representerer på mange måter neste generasjons el-bil.
Av Ivar Eidsaa
Seres 5 skulle vært avduket i Norge, men pandemien satte en stopper for planene. Nå er den tilbake, Seres 5, modellen som skal være det kinesiske merkets flaggskip. Bilen lanseres som SUV coupé med suveren ytelse og med et nivå når det kommer til komforten som var helt ukjent for inntil kort tid siden.
Rekkevidde på nesten 500 km
Seres 5 kommer med en batterikapasitet på 80 kWt, med en såkalte «semi-soilded-state»-teknologi som skal gi en langsommere reduksjon av batterikapasiteten. Den firehjulsdrevne modellen har følgelig fått en rekkevidde på 483 WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) og regnes som en av de mest pålitelige målemetodene for rekkevidde på elbiler, både når det kommer til blandet kjøring og ved bykjøring. Den tohjulsdrevne utgaven har en rekkevidde på 500 kilometer.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Seres 5 leveres både med V2L og V2V-lading. Det betyr at man i tillegg til å lade elektriske apparater, også kan lade andre elbiler med modellen.
Sterk – 0-100 på 3,7 sekunder!
Seres 5 har med en ytelse på 585 HK krefter som man skal være forsiktig med å utfordre for mye i tide og utide. For den sparker noe aldeles sterkt i fra! Med en akselerasjon fra 0-100 på 3,7 sekunder og en toppfart på over 200 km/, skal man være rimelig erfaren dersom man skulle bli fristet til å smelle pedalen til bunns i løpet av kjøreturen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Komfortmessig holder Seres 5 et nivå man sjelden opplever som gjør at importøren nok har sine ord i behold når Seres 5 omtales som en luksus-SUV.
Bilen har et tøft og dynamisk utseende. Scanner man sosiale medier ser man at flere tar til orde for at Seres 5 har et sporty design, og hvor enkelte har tatt til orde for at Seres 5 ligner på en Porsche designmessig sett.
Sportsunderstell
Seres 5 har selvsagt sportsunderstell, slik en premiummodell med respekt for seg selv skal ha. Bilen har noen kjøreegenskaper man rett og slett blir glad i og beundrer og som gjør at kjøreturen blir noe helt spesielt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Så har den også et komfortnivå som gjør Seres 5 konkurransedyktig sammenlignet med konkurrentene. Den har et lass av utstyr: Metalliclakk, skinnseter i NAPPA-skinn, 12 veis elektriske justerbare forseter, ventilerte seter med massasjefunksjon!, tre digitale skjermer (Head Up Display, 12,6 tommers førerinfo og 15,6 tommers Infotainmentskjerm, stort panoramatak som er kraftig støytdempet og varmereflekterende, setevarme både i forseter og bakseter, tråløs lader for to mobiltelefoner, et kraftig aluminiumchassis som gir en overlegen stivhet i karosseriet og en kjørekomfort man kan bli rørt av å kjenne på.
Har ALT av utstyr
For nettopp det å sikre en kjøreopplevelse i toppklasse har vært viktig bak utviklingen av Seres 5. leveres den med uavhengig oppheng Double Wishbone foran og et uavhengig multilink hjuloppheng bak.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Videre må bare for å ha nevnt det: Når importøren i sin brosjyre skal presentere bilen, går det med fem sider for å beskrive det som Seres 5 kommer med som standard utstyr.
For her er det ikke slik kjøperen velger en basismodell og så må plukke det ekstrautstyret man ønsker i tillegg, hva det måtte koste av ekstra kroner. Her er det én modell, og den har ALT av utstyr inkludert i prisen.
Og prisen? Levert fra forhandler koster Seres 5 599.900 kroner.