Silje Merethe Fossnes fra Søgne har gått world wide for å skaffe kapital til å lansere Love Food-boken i utlandet.
Av Ivar Eidsaa. Foto: Frode Vestgården, Vestgården Foto.
På høstparten 2016 lanserte Silje Merethe Fossnes boken «Elsk mat – elsk mer». Boken slo godt an her hjemme.
– Det å kombinere en deilig gastronomisk opplevelse med sanselig og seksuell nytelse, mener jeg ikke bare er et essensielt krydder i ethvert partnerskap, men også i selve livet. Jeg ønsket å lage en kokebok nettopp med tanke på nytelse. Det gjelder både den som elsker mat og den som elsker nytelser, fortalte Fossnes da boken ble lansert.
Crowdfunding
Hun har også ønsket å lansere boken også internasjonalt. Men slikt koster, og det er alltid en utfordring for unge gründere å skaffe kapital til å kunne satse videre.
Gjennom sitt eget firma Bon Vivant, har Fossnes valgt å gå internasjonalt med den selvskrevne kokeboken som på engelsk heter «Love Food», gjennom crowdfundingplattformen Kickstarter. Det samme navnet har kampanjen fått.
15 millioner «backer»
Kickstarter er etablert for at de som trenger kapital for å lansere nye produkter og satsinger kan gjøre dette gjennom crowdfunding, eller folkefinansiering. Kickstarter er en veletablert, kjent plattform som også er verdens største crowdfundingsplattform med over 15 millioner «backers», eller følgere om man vil. Kickstarter har sålangt finansiert 154.000 ulike prosjekter, og har per dato 3.900 løpende prosjekter som brukerne er invitert med for å finansiere.
Vil hente inn 750.000 kroner
I helgen ble prosjektet publisert på Kickstarter, med en nærmere beskrivelse av prosjektet, og en informativ og stilig film som hun har fått produsert hos det Kristiansandsbaserte reklamebyråret Fundament.
Gjennom lanseringen er målet å hente inn 750.000 kroner som er beløpet Fossnes trenger for å kunne lansere kokeboken internasjonalt.
– Dette er en form for alternativ finansiering, og man får kjapt testet om markedet er fornøyd og ikke minst interessert i produktene man lanserer. Ikke minst er det godt målbart og resultatene vises med en gang, sier Fossnes.
Kan kjøpe ulike produkter
Vil man støtte prosjektet med midler, kan man kjøpe ulike produkter. For noen kan det være aktuelt å kjøpe boken. For andre å få et foredrag i tillegg, og atter andre kan kjøpe boken og et gourmetmåltid hvor Silje Merethe Fossnes som et utdannet mesterkokk, kommer på besøk og lager maten for den som har kjøpt løsningen, for seg og eventuelle gjester.
Love Food-kampanjen går over 20 dager, så vil det vise seg om denne type form for markedsstunt funker og man får den finansieringen man trenger for å gjennomføre prosjektet.
En rewardbasert kampanje
– Det er spennende, både for å se interessen og ikke minst om jeg får inn nok penger til å satse. Målet er som nevnt 750.000 kroner. Det utfordrende er at dette beløpet må nås for at jeg skal få pengene. Når vi 730.000 kroner, får jeg ingenting, da betales pengene tilbake til de som har kjøpt. Dette er også en rewardbasert kampanje. Det vil si at de som er med og støtter kampanjen også får noe igjen for å støtte prosjektet, forklarer hun.
– Det hadde ikke vært mulig å få dette til uten gode samarbeidspartnere som har vært med å løfte prosjektet frem. Uten Fundament, Kai Hansen trykkeri, Universitetet i Agder, Innoventus Sør, Innovasjon Norge, gode oversettere og ikke minst bidragsytere som har hjulpet og guidet under veis hadde dette vært veldig vanskelig å få til, sier Silje Merethe Fossnes.