Sjekteracet i Søgne har utviklet seg til å bli den folkefesten som Trysnes Brygge drømte om skulle bli en realitet.
Av Ivar Eidsaa
Se også stort bildegalleri mot slutten av artikkelen, hvor også vinnerne er avbildet
Da startskuddet gikk kl. 14.00, var det 37 startende sjekter som lå klare i sundet utenfor Trysnes brygge. Da hadde folkefesten allerede pågått en stund. Allerede fra kl. 11.00, begynte publikum å strømme til, og den ene deltakende sjekten etter den andre kom sivende inn til bryggen.
Det ble for øvrig en start med et solid smell. I båten til Andreas Tangvall, hadde gutta boys ladet kanonen. Det ble jobbet godt og iherdig lang tid før start, og for sikkerhets skyld ble «kruttet» blandet med pølsebrød for å holde fukten unna.
Da kl. ble 14.00 og kanonen ble fyrt av, hørtes drønnet langt av gårde, og måkene og andre sjøfugl fikk seg et godt måltid med den maten som havnet i sjøen.
Sjekteracet trekker deltakere fra både Søgne og Kristiansand, men også fra Mandal. Det er blitt fast takst at en god gjeng fra Mandal stiller til start i løpet som av mange blir omtalt som sommerens vakreste eventyr.
Det blir mobilisert en god gjeng fra Mandal Trebåt- og motorforening.
– Sjekteracet må vi være med på. Vi hadde med en i båten i fjor som fikk oppleve sjekteracet for første gang, noe som vakte stor begeistring. Han gav uttrykk for at sjekteracet anno 2021 var det gøyeste og artigste han hadde vært med på gjennom hele sommeren. Det er han ikke alene om. Sjekteracet må vi få med oss, smiler Arild Taraldsen fra Mandal Trebåt- og motorforening.
En 10-11 båter fra trebåtforeningen i Mandal stod klare på startstreken da startskuddet gikk, og en av båtene var en flott Listerskute, en solid skute med god plass om bord og som i tillegg er svært sjøsterk.
– Vi holder til på Ballastbrygga i Mandal, ikke langt fra hotellet, og i miljøet hvor vi holder til, sier Taraldsen.
Vest-Agder museet, Marna motor og Mandals trebåt og motorforening samarbeider om å realisere et industrihistorisk senter ved Ballastbrygga på Nedre Malmø i Mandal. Industrihistorien i Mandal, og spesielt på Nedre Malmø, er unik. Det er et område med stor tetthet og et rikt mangfold av industrihistorie.
Geografisk plassering, gode havner, laksefiske, trelasthandel og omsetning av «bondeprodukter», la grunnlag for etablering av tettstedene «De Danske boder» og Malmø, på hver sin side av munningen til Mandalselva, allerede på slutten av 1500-tallet.
Organisatorisk er alle tre partene i prosjektet adskilt med vanntette skott, samtidig som formålet og visjonen til senteret er noe man sammen arbeider for å oppnå.
– Dette er et omfattende prosjekt, der vi ønsker å fylle den gamle dampskipsekspedisjonen med maritim- og industrikulturaktiviteter, sier Taraldsen.
Selve sjekteracet er en opplevelse i seg selv, og et arrangement som mange setter stor pris på. Det var i sin tid N247 og Pål Try samme dag som Søgne og Songdalen Budstikke meldte avbud, kontaktet Ralf Georg Olsen som da var i ferd med å bygge opp Trysnes Brygge og etter 14 dagers knallhardt arbeid ble det arrangert samme sommer som Budstikka skulle ha gjort det.
Raskest i år som tidligere år var nevnte Andreas Tangvall. I sjekten hans står det en V8 Chevrolet-motor, og den går som «uværet», og båten ble manøvrert til kai etter endt løp et «lysår» foran følgebåten og de andre deltakerne.
Beste landkjenning gikk til Rolf Bay Olsen og hans mannskap. De traff et skjær/en holme med god fart, såpass god at stort sett hele sjekten stod på land. Mange av de andre deltakerne tøffet forbi, og det var kun en båt som stoppet. Skipper Andre Kløvfjell lot løp være løp og la seg til holmen for å hjelpe, kastet seg faktisk på vannet for å komme om bord på holmen med nødvendig tauverk for å få trukket Bay Olsen av skjæret.
Det ble også delt ut en rekke premier. Vinnerne ble:
Raskeste båt 1 sylinder – Anders Tønnesland i sin 19 fots sjekte
Raskeste båt 2 sylindre – Jørgen Reiland med en 27 fots Hardangersjark
Raskeste båt 3 sylindre: Tor Solvang med en 21 fots skjermsjekte
Beste sjømannskap: Andre Kløvfjell i en 18 fots åpen tresjekte
Beste landkjenning: Rolf Bay Olsen i en 23 fots skjermsjekte.
Beste lyd: Alexander Bisset i en 21 fots åpen sjekte med en 4,5 HK Marnamotor
Flotteste utsmykking: Stian Try i en 22 fots sjekte med fiskehytte
Siste båt: Lars Berge i en 22 fots åpen sjekte
Beste start: Andreas Tangvall i en åpen 21 fots sjekte med en V8-motor installert, en motor som yter over 300 HK