Skøyter bygd på Høllen Skipsverft 1904-50

Høllen Skipsverft var i virksomhet fra 1890-1959/60, var en god arbeidsplass og produserte båter av mange slag og størrelser.

Av Jostein Andreassen

Fra da og fram til 1994 ble det kun laget plastbåter under KMV (bl.a. type ”With”, ”Dromedille”) på Tingvollen like nordenfor Verven.

Noen av de båtene som det stod spesiell respekt av, var skøytene. Her er en oversikt over de mange som gikk ut fra beddingen i Høllen (for ikke å snakke om alle reparasjonene som ble utført på båter fra fjern og nær).

Artikkelen fortsetter under bildet.

OJA3469 scaled e1668006469575

”Gerda”, levert til Flekkerøya i 1932, her i Haugesund. Eiere var Karl Abrahamsen og Albert Ellefsen. Skuta ble kondemnert i 1970.

Nå er det boliger både på Verven og på Tingvollen. Min far og bror arbeidet i sin tid i Høllen, og jeg fikk som ung gutt god kontakt med stedet. Da jeg skjønte at jeg ikke kunne rekke å lage en historisk oversikt over virksomheten, og likedan over skipsverftet Bentsen & Sønner på Kapelløya (jeg ble anmodet om dette fra begge miljøer), oppfordret jeg min venn og samarbeidspartner Jan G. Langfeldt om å gjøre jobben. Han gjorde et svært godt arbeid! Dette kom i bokform: ”Fra seilskuter til motorfartøy. Historien om skipsverftene i Høllen og Ny-Hellesund” (2009).

 

Oversikten nedenfor er fra denne:

År Navn Lengde Motor Eier/Hvor
1904 ”Ternen” 36 fot Først seil, fra 1915 en 9 hk ”Rapp” Ole T. og Johan K. Torkelsen, Høllen
1904 ”Hvalen” 31 5 hk Fairbank Tønnes Bessesen, Hellesund
1905 ”Spring” 32,5 10 hk Levahn Flekkerøya
1905 ”Stjernen” 35,5 6 hk Lysekil
1906 ”Duen” 32 4 hk Lysekil
1907 ”Gudrun” 31 8 hk Levahn
1908 ”Edith” Ukjent 6 hk (?)
1909 ”Havsulen” 34 8 hk Alpha, siden 13 hk Gideon Andreas Lund, Vognsneset
1910 ”17. Mai” 28 (??) ?   Skuta forsvant i Nordsjøen 12. mai 1910 med de tre eierne. Gustav Adolf Sangesland, Edvard Syvertsen Eg, Severin Olsen Songvig.
1911 ”Holmblad” 34 6 hk Scandia Flekkerøya
1911 ”Brødrene” 35 6 hk Lysekil, siden 18 hk Rapp
1914 ”Haren” 30 4 hk Scandia
1915 ”Sjøblomsten” 38 12 hk Rapp
1915 ”Nor”. Dro til Shetland 6. okt. 1941 med 12 pers. 42 18 hk Bergsund, siden 20 hk Wichmann Bømlo
1916 ”Stella” 37,5 11 hk Alpha Flekkerøya
1916 ”Ingrid” 46,8 40 hk Vestkysten
1917 ”Dagny” 40 22 hk Rapp
1917 ”Nøkken” 41,5 22 hk Rapp
1918 ”Munktell” 48 ? Oslo (Skøyte – som  lystfartøy)
1922 ”Kumlefjord” 40 20 hk Rapp Torkel, Johan og Torvald Edvardsen, Vigebo
1923 ”Svalen” 38 16 hk Hein Flekkerøya
1924 ”Maagen II” 36 15 hk Rapp Kalmar Langenes
1925 ”Dybvik” 36 15 hk Rapp Ulvøysund
1925 ”Hellevig” 37,5 20 hk Rapp August Pettersen og sønnen Ole Reinhardt P. Helleviga
1926 ”Flugt” 38 20 hk Rapp Flekkerøya
1926 ”Songvaar” 37 (losskøyte) 15 hk Rapp Hans Thorsøe og Trygve Langfeldt, Hellesund
1927 ”Rapp” 41 24 hk Rapp Albert Bentsen, Salthaug
1928 ”Dronningen” 37 22 hk Rapp, siden 29 hk Rapp Flekkerøya
1929 ”Aud” 40 35 hk Säffle
1930 ”Fjong” 40,5 40 hk Säffle
1930 ”Renneholmen” 47 30 hk Union Hans Oluf Hansen m.fl., Hellesund
1931 ”Evelyn” 42 30 hk Wichmann Flekkerøya
1931 ”Lillian” 40 30 hk Wichmann
1931 ”Taanevig” 47 40 hk Scandia Thomas og Daniel Taanevig
1931 ”Udø” 42 35 hk Rapp Halse
1931 ”Von” 41,5 29 hk Rapp Torvald og Edvard Vigebo
1932 ”Gerda” 40 30 hk Wichmann Flekkerøya
1932 ”Løvspring” 42 35 hk Nygrei
1932 ”Nelly” 45 35 hk Gideon Tobias Berentsen, Trysnes
1932 ”Snefrid” 45 30 hk Wichmann Flekkerøya
1932 ”Tri” 45 35 hk Rapp Albert Bentsen, Salthaug
1933 ”Fancy” 43 40 hk Union Flekkerøya
1933 ”Liberty” 45 40 hk Union
1933 ”Nøkken” 42 30 hk Wichmann
1934 ”Bris” 42 30 hk Union
1934 ”Streif” 42 30 hk Union
1935 ”Leik” 55 30 hk Wichmann John på Kleiva (forf.s far)
1935 ”Lise Andree 60 90 hk Wichmann Torkel Holmen
1940 ”Landro” 42 25 hk Wichmann Hordaland
1948 ”Hådyr” 66 120 hk Gjelseth Egersund
1948 ”Leik” 46 50 hk Union Daniel, Oscar og Daniel Tånevik
1949 ”Akstholm” 48 60 hk Union Flekkerøya
1949 ”Lindy” 48 45 hk Rapp
1950 ”Brodd” 45 35 hk Heimdal

 

OJA3468 scaled e1668006483326

”Lise Andrée” ble bygd i Høllen i 1935. Den var ei svært solid frakteskøyte som gikk med hummer og reker på ruta Egersund – Hidra – Ålo – Flekkerøya – Kristiansand -Boulogne sur Mer på den franske Kanalkysten – Egersund .. Skuta er legendarisk! Se mer i ”Søgne før og nå” (1984), bind 4, side 244ff.! Den ble siden solgt til Vestlandet og forliste etter en brann i Sognefjorden i 1967.

Flere saker