– Søgne-barn leser og de leser mye. Sommerles-kampanjen har vært en suksess. Det forteller Mette Henriksen ved Søgne bibliotek.
Av Ivar Eidsaa
Sommerles er en nasjonal, digital lesekampanje i regi av bibliotekene, der målet er at flest mulig barn i gruppen 1.-7. klasse skal lese mest mulig i løpet av sommerferien. Og det har Søgne-barna virkelig gjort.
I fjor deltok 26 prosent av alle landets 1.-7. klassinger, i Søgne enda flere.
– Barna i Søgne lå faktisk over landsgjennomsnittet. Hele 304 av Søgnes 964 1.-7. klassinger deltok i fjor, eller 34 prosent om man vil, forteller Mette Henriksen.
Nå ved utgangen av juli, har 309 av barna blitt med, altså en liten økning.
– Sommerles varer frem til og med 31. august, så det er fortsatt mulig for dem som ønsker det, å bli med, sier Henriksen.
Ved utgangen av juli hadde Søgne-barna lest 3.851, tilsvarende rundt en 330.000 sider.
– Dette er hele 30.000 flere sider enn i fjor, sier Henriksen som mener det kan ligge an til at man samlet vil bikke 400.000 leste sider totalt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Rett som det er kan media fortelle at norske barn og unge leser mindre, og at andelen bøker som leses på papir går ned, og at det heller leses bøker på digitale plattformer. Tallene for årets Sommerles viser en motsatt trend.
– Det leses hovedsakelig bøker på papir, forklarer Mette Henriksen.
De mest leste bøkene er å finne innen genrene spenning, humor og fantasy.
– Operasjonsbøkene til Jørn Lier Horst, Amuletten 1 Steinvokteren av Kazu Kibushi og Nordlys av Malin Falch er de tre bøkene som så langt har vært de mest populære, sier Henriksen. Hun synes det er gledelig at det Malin Falch har ført i pennen, har slått an.
– Hun er en av de får norske tegneserieforfatterne som virkelig har slått godt an, sier hun.
Da Sommerles-kampanjen ble lansert i juni, fremholdt Kristian Strøm-Fladstad, fagleder for biblioteket og servicetorget i Søgne kommune, viktigheten av at barn og unge leser.
– Fordi det betyr så mye, sa han den gangen.
– Forskning har vist at barn som blir lest for, eller som selv leser, gjør det bedre på skolen. Da får man en god språkforståelse, noe som er viktig for å lære og skrive, og å lære nye språk. En god språkforståelse er også viktig med tanke på fremtidig jobb og i livet generelt, viser forskningen, fremholdt Strøm-Fladstad.
Sommerles ble første gang lansert i fjor. Mette Henriksen forteller at det raskt ble kult for elevene fra 1. til 7. trinn å være med.
På nettsiden Sommerles.no samler barna poeng for hver leste side, svarer på oppgaver, ser hva venner leser og tjener opp digitale trofeer. Underveis gjør de seg fortjent til små, kule premier som de henter på biblioteket. De kan også følge en spesialskrevet fortelling, skrevet av Mari Moen Holsve.