– Gjestene har strømmet godt til, og vi ser at alt ligger til rette for at det kan bli svært gode besøkstall også i kveld, fredag, og i morgen, lørdag, som den mest populære dagen. Det forteller Stine Therese Edvardsen som sammen med Henning Ross Vestavik og Morten Johansen driver Spis ute uka.
Av Ivar Eidsaa
Etter to år med pandemi har årets Spis ute uka vært en etterlengtet opptur for restaurantene i Kristiansand. I alt 45 av byens spisesteder er med på konseptet, og så langt i uken har det vært god pågang.
– Det er deilig å være i gang, å føle at en kan leve litt, ler Stine Therese Edvardsen.
Tanken bak Spis ute uka er å skape mye oppmerksomhet rundt mangfoldet hos Kristiansands mange spisesteder.
Har mye spennende å by på
– Kristiansand har mye spennende å by på! Hvert spisested serverer en hovedrett til enten 100, 125 eller 150 kroner gjennom hele uken, og gjestene kan nyte et bredt spekter av smaksopplevelser, smiler Edvardsen.
– Uka er også en fin anledning til å prøve ut noen nye restauranter man ikke har prøvd før. Nye restauranter er kommet med i år sammenlignet med tidligere år, så bredden er større enn noen gang. Og under pandemien har mange restauranter utviklet nye menyer, og mange av lokalene er blitt pusset opp, fremholder hun.
Restaurantbransjens Handelens Dag
Til årets Spis ute uka er det blitt laget en liten folder hvor menyene til hver enkelt restaurant blir presentert, i tillegg til en omtale av de 45 spisestedene som er med, med adresse, åpningstid og informasjon om hvor man kan booke bord.
– Spis ute uka er så populært fordi det nå skjer noe igjen i byen. Uken er restaurantbransjens Handelens Dag å regne, og gir gode opplevelser og man kan kjenne på det pulserende livet som gir god energi tilbake. Det å få treffe familie og venner i en god sosial setting er noe mange har sett frem til under pandemien, sier hun.
Viktig for bransjen
Stine Therese Edvardsen fremhever også viktigheten uken har for bransjen.
– Spis ute uka er med på å løfte frem bransjen som blir sterke gjennom et godt samarbeid. Uken handler også om kultur og matkultur og gjør byen mer livlig, sier hun.
Årets Spis ute uke er blitt et populært konsept og arrangeres i år for tiende gang. Ryktet om det som er blitt utviklet i Kristiansand har også nådd andre byer.
– Stavanger skal om ikke lenge arrangere sin egen Spis ute uke, med fokus på take away-mat, og flere andre er i startgropen for å lage sine egne matfestivaler. Det sier litt om viktigheten en slik uke har for både bransjen og gjestene, sier Edvardsen.
Derfor har bransjen også besluttet å videreføre konseptet i Kristiansand.
– Siste uken i september blir det en ny Spis ute uke, sier en forventningsfull Stine Therese Edvardsen.