– Søgne Kunstlag og Søgne gamle prestegård er stolte av å presentere prosjektet JAKTEN PÅ LIKES. Det forteller Anja Nilsen ved Søgne gamle prestegård.
Av Ivar Eidsaa
I 2020-2021 er det femte gangen Søgne Kunstlag og Søgne gamle prestegård samarbeider med Tangvall ungdomsskole og Tinntjønn ungdomsskole i Søgne i Kristiansand kommune om et kunstprosjekt for 8. trinn. Ca. 130 13-åringer skal bruke sine private mobiler til å fotografere bilder som de tror vil oppnå et stort antall likes i sosiale medier. Prosjektet skal ende i en kunstutstilling som blir vist i kunstgalleriet på Søgne gamle prestegård i perioden 14. februar – 7. mars 2021. Kursholder for elevene er Henrik Hanselmann.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Lang erfaring
Henrik Hanselmann jobber som fotograf med base i Kristiansand. Hanselsann har utdannelse fra Edinburgh Napier University, og mottok en bachelorgrad i Photography, Film & Imaging med spesialisering i fotografi (2005). Hanselmann fotograferer ofte bygninger, folketomme bylandskap og maritime motiver. Han jobber mye med portrettfoto og har tidligere samarbeidet om en utstilling om skolefoto på Fotohuset i Kristiansand i 2010. Han underviser også i foto som timelærer bl.a. på Agder Folkehøgskole og Tangen VGS.
Er blitt allemannseie
Anja Nilsen peker på at det å ta bilder er blitt stadig mer populært og har gått fra å være noe som noen få kunne gjøre (pga. kostbare kameraer, film, fremkalling) til å bli allemannseie takket være digital teknologi og mobilkameraer. Et foto er ikke så unikt lenger og brukt på en helt annen måte i dag enn tidligere. Et foto blir ofte tatt for å vise noe til andre, og gjerne i sosiale medier.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Store deler av ungdommenes fritid blir brukt på sosiale medier og det som skjer der påvirker hverdagen deres i stor grad. Innholdet på bildedelings-plattformene er ofte skjult for voksne og foreldre. Ungdom må på mange måter klare seg på egen hånd uten veiledning. Man blir kastet ut i det uten å kunne spillereglene, sier Nilsen.
Omfanget er underkommunisert
– Omfanget og konsekvensene er underkommunisert. Hele verden er potensielt tilgjengelig og valgene mellom hva man legger ut og ikke legger ut kan være vanskelige. Ungdomstiden er en periode der man har et ønske om å være populær både på skolen, men også på sosiale medier. Man ønsker positive tilbakemeldinger og likes på det man legger ut. Men hvilke typer bilder er det ungdommene legger ut og hvilke bilder er det som gir mange likes? Hva er det som styrer valgene? Er det bra bilder fototeknisk? Hva er innholdet i bildene?
Ved å ha et kunstprosjekt der ungdommene inviteres til å vise frem egne bilder/video er det ønskelig å få frem aspekter som man kanskje ikke har vært klar over. Målet er at man skal få et innblikk i ungdommenes verden og verdier, og på samme tid at ungdommene skal bli mer bevisste på hva de deler.