– Vi inviterer til stor åpningsfest i dag, torsdag 7. november, kanskje ikke bare til én, men tre, smiler Tom Andreas Hestås, senterleder ved Tangvall Arena.
Av Ivar Eidsaa
Byggeperioden er nå over. Den siste finpussen gjenstår før Hestås, alle butikkdriverne og Mur i sør som har bygget det hele, kan invitere til åpningsfest i byggetrinn 2.
Ordfører Mathias Bernander vil stå for den offisielle åpningen. Spillere fra både IK Start og Vipers har takket ja til å komme, så dersom noen ønsker autografer og selfier med idrettsheltene er det gode muligheter.
En festdag
– Torsdag 7. november kl. 09.30 skal Tangvall Arena være pyntet til fest. Det blir «Finn meg – vinn meg»-konkurranser, over 400 gavekort og goodiebags skal deles ut. Alle butikkene vil ha gode tilbud. For barna blir det ansiktsmaling, og selvsagt blir det også musikalske innslag, sier Tom Andreas Hestås.
– Og sist, men ikke minst, får publikum 4.500 kvadratmeter med butikklokaler å benytte, flere av de nye er butikker som ikke finnes i Søgne fra før, sier Hestås.
Billy, Blomsterverkstedet, Diamanthuset, Dressmann, Eurosko, Nille, Royal Elegance, Vero Moda, Yellow og Skin Tonic er butikkene som nå blir å finne i bygg 2, skjønt så vel Vero Moda og Billy begge har meldt at de venter på at leverandørene av de innredningene de har bestilt, skal bli klare.
Et dramatisk bedre handelstilbud
– Billy vil da kunne åpne senest i månedsskiftet november/desember. Vero Moda vil åpne over nyttår, så da vi inviterer vil nye festdager når disse to butikkene åpner dørene, sier Hestås.
Elkjøp er også en ny butikk som nå etablerer seg i Tangvall Arena, ikke i lokalene på byggetrinn 2, men i lokalene som Skin Tonic har benyttet på byggetrinn 1, ettersom Skin Tonic åpner i ny drakt i trinn2.
– Butikker som nå kommer vil alle bidra til at nye arbeidsplasser etableres. Søgne får et dramatisk bedre handelsutvalg, noe som vil demme opp for handelslekkasjen. Lokalhandelen totalt sett vil øke, da forskning viser at jo flere butikker et lokalsamfunn får, jo mer vil handelen hos de eksisterende butikkene øke. Ringvirkningene vil dermed bli gode for hele lokalsamfunnet, fremholder Tom Andreas Hestås.
Økende besøkstall
Han peker også på den store betydningen det vil ha at Dressmann, Vero Moda og Elkjøp, tre av Norges største merkenavn, nå etablerer seg med egne butikkutsalg i Søgne.
– Vi håper jo at butikkene blir tatt godt imot hos publikum, at det blir enda mer populært for lokalbefolkningen å handle lokalt, sånn sett er vi jo inne i en svært god handelstrend, sier Hestås.
Noe som underbygges av tallene som viser at Tangvall Arena i år har hatt en månedlig besøksvekst på mellom 22 og 27 prosent i uken.
– Midtveis i oktober i år var besøkstallene høyere enn de var for hele oktober i fjor. Tallene for oktober samlet viste at 43.135 kunder la turen innom. I februar i fjor hadde Tangvall Arena over 32.000 besøkende, også det et eksempel på en stor og god vekst, og bare i juli var 51.000 kunder innom Tangvall Arena, så tallene viser at besøkstrenden og dermed handelstallene har en god utvikling, sier Tom Andreas Hestås.