– En slik mulighet får man bare en gang i livet, smiler Thor Lohne Jørgensen fra Kristiansand, der han står i garasjen hvor han de siste fire årene bygget en sjeldenhet av en bil, en 1965 Daytona Coupe Replica GT. Nå er bilen ferdig, landets første og foreløpig eneste i sitt slag.
Av Ivar Eidsaa
– Racinghistorien gjør bilen er legendarisk. Når man også vet at det finnes svært få eksemplarer av denne modellen, og muligheten til å bygge sin egen dukket opp, var det ikke vanskelig å gå for prosjektet, selv om det har innebåret svært mye arbeid, sier Thor Lohne Jørgensen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
En ærerik historie
Bilens historie er ærerik. I 1964 og 1965 konkurrerte Shelby Cobra Daytona Coupe i GT Divisjon III-klassen og kjørte på alle de berømte banene rundt om i verden. I 1964 ble bilen nummer to i sammendraget og året etter ble den en suveren vinner i sin klasse.
I løpet av disse to årene ble det bare bygget seks bilen som deltok i racingløpene. Alle seks finnes fortsatt. Det sier seg selv at å kjøpe et av eksemplarene ville ha kostet svært mye. Men ettersom bilen ble så populær og opparbeidet seg legendestatus, har oppfinnsomme utviklere laget et komplette byggesett slik at man kan lage sin egen replica av denne berømte bilen.
Bestilte i 2016
Det var det Thor Lohne Jørgensen ønsket å gjøre, og en bestilling på en replica av denne berømte modellen, ble sendt til Factory Five i Wareham i Massachusetts i USA i november 2016, nærmere bestemt Type 65 som FF har døpt denne modellen.
– De har gode produkter og et godt og solid rykte, samt at de har holdt på siden vinteren 1995. Slikt borger for kvalitet og kontinuitet og er jo stikkordene som er nødvendige for å unngå at man kjøper katta i sekken, sier Thor Lohne Jørgensen.
– Jeg har alltid drømt om en bil som dette, men i mange år er det blitt med drømmen, sier han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Tidligere tillot ikke regelverket i Norge at man kunne bygge sin egen bil. Men daværende Ketil Solvik-Olsen fikk igjennom en regelendring som gjorde at dette ble mulig.
Drømmen kunne realiseres
– Regelendringen gjorde at drømmen kunne realiseres, selv om det som nevnt innebærer mye jobb å skulle bygge sin egen bil. Jeg sendte bestillingen på carkit`et 17. november i 2016, og den 2. juni 2017 ankom den store trekassen på terminal. Da var det å trille av sted for å få transport kassen hjem, sier han.
Siden har han holdt på, med noen pauser innimellom. For Thor Lohne Jørgensen er en lidenskapelig bilentusiast, og Daytona`en han har bygd, er langt fra den eneste som står i garasjen og som trenger stell og vedlikehold. For mange av bilentusiastene på Sørlandet er han kanskje mest kjent for sin Ford Mustang G.T 350 R 1966-modell, en kraftpakke av en bil som ofte har vært å se i Høllen når Car, bike and Coffee-stevnene blir arrangert i sommermånedene.
Skal bruke bilen aktivt
Han sier han vil bruke sin bil aktivt, og den skal ikke stå til pynt i sommerhalvåret.
– Nei, den skal få strekke på beina på både landevei og baner. Det blir nok helst datteren og sønnen vår som blir å finne bak rattet, da jeg liker aller best å kjøre min egen -65 Mustang Fastback, sier Thor Lohne Jørgensen.
Daytona`enbegynte som en drøm for Thor. Han kjente etter hvert godt til de legendariske seks bilene og kom i kontakt med designeren som jobbet sammen med Carroll Shelby da bilene ble laget i 1963.
Lidenskap og kunnskap
– Peter Brock lever i beste velgående den dag i dag, og er mannen bak designet på Shelby Daytona Cobra Coupe som denne bilen er en replica av, men også 1963 Corvette Sting Ray.
Historien med de seks som kjørte Lemans i 1965 og vant foran Ferrari som var målet, er en vakker og litt brutal historie om en amerikansk racerbil bygget på kort tid med forholdsvis enkle midler, og mest spennende og imponerende av alt, med kun menneskelig hjerne, lidenskap og kunnskap.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Ikke et eneste digitalt hjelpemiddel fantes. Prestasjonen er bare å ta av seg hatten og bøye seg dypt for. Og bilene er jo så vakre, helt fantastisk design med både sexy og macho linjer og detaljer. Drømmen min ble at en slik bil skal jeg ha – en gang …
Strenge kvalitetskrav
Jørgensen bestilte Type 65 med alt som trengtes til for å bygge en replica, unntatt motor, gearkasse og dekk. Alt det andre som behøves i en slik bil ble krysset av på bestillingen. Det innebar foruten ramme, karosseri, chassis-deler som ønsket type bremsesystem, bakaksling tilpasset hans formål, felger, men også komplett interiør. Rammen bestilte han ferdig pulverlakkert. For den «vanlige motorentusiasten» ser det nå ut som om det bare er å skru den sammen, sende karosseriet til lakkering og vipps så er det bare å kjøre. Men, så enkelt er det ikke.
– Nei, ikke om alle har samme krav til kvalitet og finish som jeg har. Har de tro på at delene i pakken blir bra nok og det rekker med 3-400 timer, så er det vel og bra. Men jeg drister meg til å si at det blir nesten bare et halvfabrikat sammenlignet med jobben vi har lagt ned på denne bilen. Jeg har om lag 800 timer med mekanisk arbeid på den og Trond Arild Jørgensen som driver firmaet TAJ Bilbyggeren, har jobbet med karosseriet helt fram til ferdig lakkert bil har det samme i timer. Jeg sier dette som en liten advarsel til andre som vil bygge slike biler, sier Thor Lohne Jørgensen bestemt.
Mye er gjort med karosseriet
Trond Arild Jørgensen på TAJ Bilbyggeren forteller en lang historie med masse arbeid på karosseriet.
– Hele karosseri er gått over og alle støpe skjøter på karosseriets fra fabrikken er slipt ned og rengjort for kitt og luftlommer slipt bort. Alle skjøter støpt over og luftlommer fylt med glassfiber. Hele karosseri er rettet opp med kompositt fyllmasse der det var behov for dette og til slutt fin-sparklet for å få bort det siste av typisk glassfiberskimmer.
– Karosseriet er sprøytet med fyller og slipt før lakk. Innvendig er hele karosseriet påført fargekodet top-coat. Hele karosseri ble så montert sammen før hovedfarge ble lakkert med klarlakk. Etter dette ble klarlakk mattet ned for striping og dekor som ble lakkert på med etterfølgende klarlakk. Etter dette ble dører og front demontert og deler og karosseri mellomslipt. Til slutt ble karosseri og alle deler lakkert med flere strøk halvmatt klarlakk for siste sluttfinish uten lakkskjøter. Etter dette ble bilen montert sammen før utstilling på Oslo Motor Show. Senere har jeg også laget innvendige dørpaneler i stil med øvrig interiør, forteller Trond Arild Jørgensen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Thor Lohne Jørgensen retter også en stor takk til Sikkens for sponsing av lakk og materiell.
Trond Arild Jørgensen på TAJ Bilbyggeren har en lang liste med detaljer som ble bygget om, rettet opp og justert.
320 hestekrefter
– Blant alt jeg gjorde kan jeg nevne at jeg bygde om bakre hjulbuer der del av døra er brukt for å lage en penere døråpning og hjulbuekant, samt en mer praktisk løsning. Jeg har egenproduserte og designede innvendige to-delte hjulkasser bak der, ytre delen er støpt fast og indre delen kan demonteres for lettere tilgang ved eventuelle reparasjoner, sier han.
Thor Lohne Jørgensen tok seg av chassiset og drivverket selv. Selve rammen kommer i bunndel i to 4-tommers rør med fester til forstilling og bakstilling. Videre er det rørramme for festing av karosseriet. Han valgte å få hele rørrammen levert ferdig pulverlakkert.
– Det var forholdsvis kurant å montere forstilling og bakakslingen med bremser, støtdempere med fjærer. Motoren ble en Blueprint Ford 302 cid V8, en såkalt crate motor levert splitter ny pakket i en solid trekasse. Den er bygget med 9:1 i kompresjon, den har MSD6A tenningsanlegg, Holly fordeler, og Weber 44 IDF forgassere. Pakken skal gi 320 hester.
Bilen tilnærmet ferdig: Fra venstre: Daniel Farestad Jørgensen, Gyrd Røisland, Thor Lohne Jørgensen, Svein Bentsen, Victoria Skaar Jørgensen, Thore Jørgensen, Runar Skaar Jørgensen og Lene Skaar.