– Det ble et travelt år i fjor, og stor aktivitet på nye E39 gjør at det ligger an til å bli god aktivitet også i år, smiler Bjarne Nøding, fag- og markedsansvarlig hos Velde AS.
Av Ivar Eidsaa
Velde AS etablerte seg på Sørlandet i 2019, da Rogalands-bedriften kjjøpte Skanskas avdeling i Mandal. Velde AS ble spurt om det var interesse for å kjøpe anlegget, og beslutningen ble tatt tidlig i 2019. Velde AS overtok da asfaltverket på Gismerøya, hele maskinparken og arbeidsstokken som da telte rundt en 25 mann.
Strategisk viktig
Kjøpet var strategisk viktig. I denne perioden la entreprenørene AF-gruppen og Hæhre ut kontraktene for asfaltering på nye E39. Velde AS fikk begge de to store anleggsprosjektene. I tillegg til å stå for asfalteringen, innebærer kontraktene også vedlikeholdet av den nye europaveien i 25 år.
– Vi hadde behov for å styrke staben. Kort tid etter overtakelsen av Skanskas avdeling, kom nye medarbeidere til. I dag teller arbeidsstokken vår over 60 mann, sier Bjarne Nøding.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Asfaltering og vedlikehold
Kontakten for Hæhre innebærer asfaltering og vedlikehold av syv-åtte kilometer vei fra Mandal og vestover, mens kontrakten med AF-gruppen innebærer asfaltering og vegvedlikehold av hele strekningen fra Fidje i Kristiansand til Mandal by.
Det er store mengder asfalt som går med til prosjektet nye E39. Nøding forteller at Velde AS har lagt drøye 120.000 tonn med asfalt for Hæhre200.000 tonn for AF-gruppen.
Fortsatt gjenstår det mye asfalt å legge på strekningen Døle bru og til Fidje.
– Så vi regner med at det blir et travelt år også i år i forbindelse med dette prosjektet, sier Nøding.
Kjøpte Nordic Asfalt i Grimstad
For ytterligere å styrke sin posisjon på Sørlandet, kjøpte Velde AS i fjor Nordic Asfalt i Grimstad, og en 10-12 mann fikk med det Velde AS som arbeidsgiver.
– Vi fremstår i dag som regionens største leverandør av våre produkter. Vi skal levere bærekraftige produkter takket være høy kompetanse hos medarbeiderne våre og bruk av moderne teknologi, sier Nøding og opplyser at Velde AS er ISO-sertifisert både etter NS-EN ISO-standarden 9001 og 14001
Velde AS produserte frem til i fjor all asfalt fra sitt eget anlegg på Gismerøya. Mens produksjonen var som størst i fjor, fikk Nøding og hans medarbeidere båtlaster med masse fra Velde AS sitt eget verk i Sandnes.
Nytt asfaltverk
For å kunne øke kapasiteten og sikre at produksjonen finner sted i nærmiljøet, åpnet Velde AS i fjor et av Nordens største anlegg i sitt slag i Strømsviga i Mandal.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Anlegget er godt i gang og er et Nordens mest moderne og miljøvennlige asfaltanlegg i sitt slag, sier Nøding.
Ny teknologi og innovasjon gjør det mulig å forbedre forbrenningsprosessen slik at man kan bruke en høyere andel gjenvunnet asfalt. Det nye anlegget benytter indirekte oppvarming av asfalten, og samtidig vil avgasser utnyttes i flere steg ved å brenne den samme gassen flere ganger. Den oppvarmingen som da skjer, gjør det mulig å benytte en langt høyere andel gjenvunnet asfalt.
Gjenvinner 90 prosent resirkulert asfalt
– Det nye anlegget vil kunne gjenvinne opp mot 90 prosent resirkulert asfalt. Vi kommer til å bruke trepellets i stedet for naturgass som energibærer i forbrenningsprosessen. Trepellets er det beste alternativet til dette bruksområdet når man skal gjennomføre en omlegging fra fossilt til fornybart brensel, sier Bjarne Nøding.
Det nye asfaltverket er designet for å levere et ferdig kvalitetsprodukt basert på en større andel resirkulert asfalt.
– Energisparing er blant annet ivaretatt ved at den knuste massen blir lagret under tak for å unngå en kraftkrevende tørkeprosess. Overskuddsvarme fra selve verket blir gjenvunnet til ny bruk i produksjonen, legger Nøding til.
320 tonn i timen
Produksjonskapasitet på anlegget er 320 tonn per time. Det tilsvarer seks-åtte lastebiler med henger i timen!
Bjarne Nøding tror på noen gode og aktive år fremover.
– Nordic Asfalt i Grimstad hadde en sterk posisjon som leverandør til både private og til entreprenørene. Når det gjelder de videre strekkene på E39 som er under bygging, tror vi selv vi er i en unik posisjon for å kunne levere gode anbud på disse strekkene, sier han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Nye kontrakter på E39?
– Strekningen fra Mandal til Lyngdal skal utlyses i høst og valget på hvem som får kontrakten blir tatt før jul, slik at «spaden kan settes i jorden» i 2023. Ettersom det er pris og kvalitet som er avgjørende, tror vi at nytt asfaltverk og en sterk tilstedeværelse gjør at vi kan produsere kostnadseffektivt og med gode miljøkrav i bunn, også når det gjelder vedlikehold på fylkes- og riksvegene, sier Nøding.
Mange mil med fylkesveier på Agder er et annet marked som Velde AS ønsker å konkurrere i.
– De siste årene er det gjort mye for å ta unna forfallet på fylkes- og riksvegene, men det er uendelig mange mil som gjenstår.
Velde AS har historisk sett også levert store mengder asfalt til både private og entreprenørbedriftene i Søgne, gjennom Marnar Asfalt, en leverandør som Skansa kjøpte opp i sin tid.
– Søgne er et kjerneområde for oss, sier Bjarne Nøding.