Det er mange ting som skal til for å bygge opp en solid og god bedrift fra bunnen av. Roger Aamodt har gått den lange veien, og vet hva som kreves. Som stolt og hardtarbeidende innehaver av Roger Aamodt Bygg AS har han skapt seg et godt rykte i hjemkommunen Søgne.
Kompaniskap med en fetter og en gammel Hiace var alt Roger Aamodt hadde i 1994. De jobbet seg gradvis oppover, kjøpte sin første tomt i 1999 og solgte sitt første hus samme år. Mer enn 20 år senere forventer firmaet hans å ha en omsetning på 80 millioner når inneværende år er omme. Det har skjedd litt på veien, for å si det slik.
– Jeg driver to firmaer, Roger Aamodt Bygg AS og Roger Aamodt Eiendom AS. Vi kjøper tomter, prosjekterer boliger, bygger og selger dem. Roger Aamodt Eiendom selger boligene, og Roger Aamodt Bygg bygger de fleste av dem, med hjelp fra innleide medarbeidere. Med våre 15 ansatte er vi som regel ikke nok folk, forklarer han.
Mange prosjekter
Firmaet har mange prosjekter gående til enhver tid, og har bygd en stor andel nybygg. Alt fra eneboliger til to- og firemannsboliger og leilighetsbygg. De har spesialisert seg på leilighetsbygg som består av fra 10 til 30 leiligheter. Kundene er i hovedsak sluttkjøper for eneboliger og leiligheter. Roger Aamodt Bygg AS har en egen huskatalog som de markedsfører i 2017. Den ligger tilgjengelig på nettsidene deres, og inneholder 12 hus og tre garasjer.
Avtaler med alle underleverandørene
– Her selger vi hus på andres tomter, og kan gjøre forandringer og tilpasninger ut fra kundenes ønsker. Det fine med huskatalogen er at kunden vet hva det kommer til å koste på forhånd. Å gi kundene den nødvendige tryggheten i alle faser, og få gjort det slik at de føler seg ivaretatt på de tingene de spør om, det tror jeg er utrolig viktig.
– Jeg er opptatt av at våre kunder ikke skal måtte mase på underleverandørene, det skal heller være motsatt. Det jeg tror vi er ekstremt gode på i forhold til mange andre, er service. Der tror jeg vi slår de fleste. Vi har egne avtaler med alle underleverandører. Disse er pliktet til å ta kontakt med kunden og gjøre rede for hva som er med i leveransen og ikke, slik at kunden ikke får noen overraskelser, sier han engasjert.
Bemanning og gjennomføring
En avgjørende faktor for å lykkes i byggebransjen, er å være god på bemanning og gjennomføring. Aamodt skryter av sine ansatte, og forteller at det er helt avgjørende å ha med seg de rette folkene. Like viktig er det å vite hva som er styrken ens, og å fokusere på denne.
– Vi har vært vanvittig gode til å bruke tiden vår på det vi er best på. Den kunnskapen vi har manglet, har vi vært raske til å enten tilegne oss eller få noen andre til å ta. For hvis man skal jobbe med noe man ikke er god til, så blir man aldri ferdig, I tillegg blir det ofte dyrt. For å si det enkelt så har vi sørget for å ha de rette folkene rundt oss. Uten dem hadde bedriften aldri vært der den er i dag. De løfter meg opp de hakkene som trengs. Og så er jeg nok over gjennomsnittet glad i jobben min!
89 boliger i samme prosjekt
Sørlandsfirmaet har vært involvert i mange spennende prosjekter. Et av de største startet i i 2007. Da bygde de ut et helt boligfelt i Lillesand. Det som først bare var skog, stod ferdig tre år senere med veier og et stort felt med imponerende 89 boenheter. Slike jobber lar seg gjennomføre når man har en daglig leder som har full kontroll, og er opptatt av å ha god struktur. Legger man til knallhard jobbing fra dag én, får man oppskriften på en sunn økonomi og lykkelige kunder.
– Hvis vi vil vokse, har vi nok aldri hatt større sjanse enn det vi har nå til å komme videre. Vi har lagt et godt grunnlag i bunnen, og jeg har med meg flinke medarbeidere. Så hvis det blir naturlig nå, kommer vi nok til å vokse litt. Men jeg må ha med meg bunnlinjen. Jeg har to sønner i tjueårene, og har et stort ønske om at de skal overta Roger Aamodt Bygg i løpet av de kommende fem årene. Ellers tenker jeg å utvikle driften videre. Firmaet har ingen veldige målsetninger, men vi ønsker å stige jevnt i omsetning, forutsatt at vi kan holde oppe en riktig inntjening.
God kundebehandling
Han forteller avslutningsvis at hvis det dukker opp en reklamasjon, er de veldig nøye på å ta tak i problemet med en gang.
– Like viktig som å gå på en ny jobb, og å opparbeide seg et godt rykte. Kundene er det som teller over alt i verden. Hvordan man behandler dem er jo det som til syvende og sist avgjør om du har jobb i fremtiden. Derfor mener jeg at kundebehandling er det aller viktigste. Jeg tror vi har strukket oss langt for å få fornøyde kunder. Spør du folk rundt i Søgne, så tror jeg det er veldig få, hvis det er noen i det hele tatt, som er misfornøyde med oss.