Hos Sjø-Sport har omsetningen skutt kraftig i taket. Alle skal ha båt, og et økende antall av dem som har båt etterspør service og vedlikehold på båt og motor.
Av Ivar Eidsaa
Det er en helt vanlig arbeidsdag hos Sjø-Sport i Holskog i Vågsbygd. Steffen Hægeland sitter opptatt i telefonen for å klargjøre de siste detaljene for en familie som har kjøpt ny båt. På kontoret sitter daglig leder Birger Hægeland opptatt med å effektuere nye ordrer.
Litt lenger nede på området, er to-tre karer i full gang med å vaske og klargjøre båter før de skal sjøsettes, mens ved krana er en av de ansatte i gang med å sjøsette en båt, og inne på kundemottaket er det også stor aktivitet.
Nytt salgs- og kontorlokale
– Tempoet er godt, og det liker vi, smiler Birger og Steffen Hægeland, far og sønn som eier og driver Sjø-Sport, en av de salgs- og servicebedriftene innen båtbransjen med lang, lang fartstid i Kristiansand.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Selskapet ble etablert for over fire tiår siden, og holdt til i Nodeviga i Kristiansand. I forbindelse med etableringen av museum i Nodeviga, valgte Hægeland å se seg om etter en ny plass å være.
Han fant plassen i Holskog, der hvor den store båthavnen ligger. Det ble bygget nytt salgs- og kontorlokale, og lenger nede på området et nytt service- og kundemottak.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Har fått mye bedre plass
– Noe av det lureste vi har gjort, har vært å flytte. Vi har fått mye bedre plass, både til å presentere nye båter og ikke minst et nytt og funksjonelt kundemottak. Det er godt å ha litt plass å boltre seg på, sier Birger Hægeland, en av nestoren i bransjen. Han startet i bransjen i 1971 og fra 1978 og frem til flyttingen til Nodeviga, holdt Sjø-Sport til der hvor Sjøhuset nå ligger.
Et solid pluss er det også at Sjø-Sport kan tilby båtplasser i den store båthavnen som ligger ved bryggekanten.
– Der har vi 100 båtplasser vi leier ut, sier Hægeland.
Artikkelen fortsetter under bildet.
En solid boom
Båtbransjen har opplevd en boom de siste årene. Økt kjøpekraft hos Ola og Kari og et fjorår som gjorde at «alle» skulle feriere i Norge, har medført at mange familier har investert i båt, såpass mange at Sjø-Sport har hatt utfordringer med å kunne levere nok båter til alle som vil ha.
– Det har vært en vanvittig økning i etterspørselen, oppsummerer han, noe som også viser seg i tallene.
På de tre årene som er gått siden flyttingen til Holskog, har Sjø-Sport økt omsetningen fra en 17-18 millioner kroner til over 40 millioner i fjor.
– Vi har fått et godt og funksjonelt anlegg som har gitt oss økt kapasitet i alle ledd. Også på vinteropplag har vi fått langt bedre kapasitet, og vi vinterlagrer nå flere hundre båter hvert år, sier Hægeland.
Sjø-Sport er en totalleverandør av båter og motorer, og er forhandler for Mercury og Evinrude på motorsiden, og er også forhandler av båtmerkene Sting, Iron, Nordkapp, Highfield, Zodiac og Hasle Summer Fund.
– Bredden i sortimentet gjør at vi kan levere hele spekteret av båter, fra de små jollene til de større daycruiserne, sier Hægeland.
Sjø-Sport sysselsetter i dag åtte personer, og leier inn personell ved behov.