Nærmere hundre bilinteresserte hadde møtt fram da Agder Motorhistoriske Klubb, AMK, nylig inviterte til medlemsmøte. De aller fleste kom i flotte, ærverdige doninger med historisk sus.
Av Ivar Eidsaa
Kanskje ikke så rart at det trillet inn den ene flotte doningen etter den andre. Klubbens formål er nemlig å skape et miljø for bevaring av motorkjøretøyer og andre motortekniske innretninger som er, eller kan bli, av teknisk/historisk interesse.
Så der på plassen stod det etter hvert en gammel Ford Cortina. En annen kom trillende i en feiende flott Ford Taunus, og det vekket gode minner da en av de fremmøtte hadde tatt turen i sin gamle Volvo PV.
Et smykke av en bil
Litt spesielt ble det da en Mercedes-Benz fra 1952 ankom plassen foran verkstedlokalene til Bentsens Karosseri på Mjåvann, hvor treffet ble holdt.
Bilen, en Mercedes-Benz 220, en svartfarget bensindrevet personbil, ble førstegangsregistrert i utlandet i 1952, og bruktimportert til Norge i 1958. Under panseret står det en motor på 2.171 ccm, og på 80 HK.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Bilen er solid holdt, og fremstår rett og slett som et smykke.
Ved siden av nok en flott doning, en Peugeot 404 Berline Grand fra 1962, og bruktimportert til Norge i 1964. Bilen er lang, hele 4.420 centimeter og har en motor på 1.618 ccm.
Bilen eies av Håkon M. Omland, som er styreleder i AMK.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Over tusen medlemmer
AMK ble stiftet i januar 1979. Klubben dekker hele Agder, og har godt over tusen medlemmer til sammen.
– Under pandemien har vi hatt få møter av smittevernmessige årsaker. Møtet her i dag er et av de første hvor vi tilnærmet tilbake til en normal drift, forklarer Håkon M. Omland.
– Vi gjennomfører flere møter hver eneste måned, har et i Kristiansands-distriktet, et i Lyngdals-området og et i Arendal. Vi har også en aktiv gjeng i Setesdal, sier Omland.
– De aller fleste eier en veteranbil. Noen eier en, andre eier ti. Jeg eier selv ti, egentlig er det tankevekkende, for hvis du husker hvor mange veteranbiler du har, har du rett og slett for få, humrer Omland.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Bilpraten gikk livlig
Det største «treffet» i år fant sted 7. august da Tronåsen-løpet med over 350 påmeldte kjøretøy ble gjennomført, i samarbeid med Gamlebilens Venner i Rogaland.
Møtet var lagt til verkstedet til Aslak Berntsen som har spesialisert seg på å restaurere biler av eldre og nyere dato. Bilpraten gikk livlig da Berntsen hadde informert om hvilke biler han nå har på arbeidsbukkene og som skal gjenoppstå i en ny og forbedret utgave.
Aktiviteten i klubben er god. Påfølgende møte er lagt til Mobile, hvor medlemmene får en omvisning på verkstedet og med mulighet til mang en bilprat.
– Deretter skal vi en tur til Bent Salmaker i Søgne, som mange av våre medlemmer har brukt når de har hatt behov for å trekke om setene i sine biler, sier Omland.