Annonsørbasert innhold
To av tre nordmenn ønsker gratis bind og tamponger på offentlige skoler og studiesteder. Nå lanserer KIWI aksjonen «Skolekravet».
Tre av fire jenter i alderen 16-24 år har opplevd ubehagelige situasjoner som følge av manglende tilgang på bind og tamponger på sitt lærested. Det viser en ny undersøkelse Respons Analyse har gjennomført for KIWI. Samtidig synes nesten én av tre at det er flaut å kjøpe dette i butikken.
Dagligvarekjeden lanserer i dag aksjonen “Skolekravet”, der målet er å få myndighetene til å innføre gratis bind og tamponger på offentlige skoler og læresteder i 2023.
To av tre respondenter i undersøkelsen støtter kravet, og blant de spurte i aldersgruppen 16-24 år ønsker mer enn tre av fire at bind og tamponger skal bli tilgjengelig på utdanningsinstitusjoner, og blant dem under 24 år, ønsker hele tre av fire dette velkommen.
Funnene i undersøkelsen viser at det handler vel så mye om tilgjengelighet som økonomi. Altfor mange har hatt ubehagelige opplevelser når de har fått mensen på skolen, fordi de har manglet bind eller tamponger.
– Bare i vår butikk har vi 12 ansatte under 24 år, og mange av dem er jenter. Det er en viktig grunn til at vi tar på oss oppgaven med å sette dette på agendaen lokalt. Samtidig kan vi ikke kreve at myndighetene skal gå foran hvis ikke vi gjør det selv. Derfor vil også alle våre medarbeidere nå få tilbud om gratis bind og tamponger, når de er på jobb, sier Maritha Aamdal, butikksjef, KIWI Langenes.
Kristin Oudmayer, direktør for barns rettigheter og bærekraft i UNICEF, støtter kravet.
– UNICEF Norge mener Norge, på like linje med blant annet Skottland, Frankrike og New Zealand, bør gå foran som et foregangsland og sikre alle personer som menstruerer tilgang til gratis bind og tamponger på skolen. Det hersker fortsatt mye skam og tabu rundt det å ha mensen. Undersøkelsen viser at hele 77 prosent av de spurte har opplevd vanskelige situasjoner på skolen knyttet til å ha mensen. Dette mener vi det er mulig å gjøre noe med, slik at skolen blir et sted hvor alle elever kan fokusere på å lære og samtidig føle seg trygge og likestilte, sier Oudmayer.