– Barna i Greipstad og Finsland har lest mye. Vi er godt fornøyd med innsatsen under årets Sommerles-kampanje. Det forteller Ingunn Greibesland ved Nodeland og Finsland bibliotek.
Av Ivar Eidsaa
Sommerles er en nasjonal, digital lesekampanje i regi av bibliotekene, der målet er at flest mulig barn i gruppen 1.-7. klasse skal lese mest mulig i løpet av sommerferien. Og det har barna virkelig gjort.
Et godt knippe av alle landets 1.-7. klassinger har vært med i konkurransen, i Greipstad og Finsland har tallene vært litt høyere enn landsgjennomsnittet.
Premie til alle
I går, onsdag, var barna invitert til en markering i lokalene til biblioteket på Nodeland. 26 barn og noen foreldre var møtt frem. Der ventet Greibesland og hennes stab med filmen Salomons store reise. Det var premietrekning på fem gavekort gitt av Norli. Det ble gjennomført en quiz som var svært populær, og da barna skulle hjem, fikk alle hver sin pose med en overraskelse.
Sommerles handler om å lese/bli lest for/lytte til lydbøker, og ved å gjøre det samler barna poeng på sin egen side. Gjennom sommeren registrerer barna hva de leser, får poeng og går oppi levels/nivå. Det får de digitale trofeer for, men også fysiske premier som kan hentes på biblioteket.
Leste 2.085 bøker
Sommerles har også en spesialskrevet sommerlesfortelling av forfatteren Mari Moen Holsve, hvor to tøffe barn, Astrid og Asbjørn, kommer bort i nye eventyr hvert år.
I perioden 1. juni – 31. august, hadde de 195 barna i Greipstad og Finsland som var med, lest 199.619 sider til sammen, tilsvarende 2.085 bøker. Det betyr at hvert barn i snitt har lest litt i overkant av ti bøker hver.
– Vi er svært godt fornøyd med deltakelsen i år. Tallene i år er noe ned i forhold til i fjor. På grunn av covid-19 ble skolene stengt ned, og vi fikk ikke muligheten til å reise rundt å markedsføre konkurransen. I tillegg har vi gjennom pandemien hatt noe reduserte åpningstider i forhold til det vi ellers har. Likevel har antall barn som har vært med, vært høyt, sier Greibesland.
Rett som det er kan media fortelle at norske barn og unge leser mindre, og at andelen bøker som leses på papir går ned, og at det heller leses bøker på digitale plattformer. Tallene for årets Sommerles viser en motsatt trend.
Svært populært
Sommerles ble første gang lansert i 2018. På nettsiden Sommerles.no samler barna poeng for hver leste side, svarer på oppgaver, ser hva venner leser og tjener opp digitale trofeer. Underveis gjør de seg fortjent til små, kule premier som de henter på biblioteket. De kan også følge en spesialskrevet fortelling, skrevet av Mari Moen Holsve.
Sommerles har i år hatt 125.000 deltakere fra hele Norge, som har lest over 1,5 millioner bøker! Bibliotekarene i Sommerles-bibliotekene har delt ut over 136.000 premier! Den suverent mest leste boka i sommer er Reisen til Jotundalen av Malin Falch. Den har blitt lest 9.000 ganger.