Bjørn Kristian Bakka og Petter Rudolfsen flyttet høsten 2019 BP Bil til Mjåvann industriområde. Nå utvider de to på nytt, med eget bilverksted i lokalene på Mjåvann.
Av Ivar Eidsaa
BP bil startet i det små i 2016. En bil ble til to, to til fire og slik fortsatte det. Behovet for større og mer tilrettelagte lokaler vokste frem. I 2019 flyttet de inn i lokalene til gamle E18 Byggeland på Mjåvann.
Store nok lokaler gjorde at de kunne tilby biler i alle prisklasser og utgaver. Det gav igjen gode resultater. Ekstra drahjelp kom da regjeringen Solberg i mars 2020 stengte ned for å få bukt med Covid-pandemien. For da «alle» skulle feriere i eget hjemland, økte også antallet familier som kjøpte seg ny bruktbil, slik at de hadde et godt fremkomstmiddel å benytte når ferien skulle gjennomføres.
Vil tilby alle biltjenester under samme tak
Det ble manko på gode bruktbiler, og hos Bakka og Rudolfsen gikk salget unna så det holdt. Siden har det holdt seg, og samlet har de to solgt mange hundretalls biler.
– Vi har gått med en tanke om å kunne tilby alle biltjenester under samme tak. Nå fant vi tiden inne, sier Bjørn Kristian Bakka.
Etter måneder med intens jobbing i kulissene, kom i juni godkjenningen fra Statens vegvesen om at BP Bil tilfredsstilte alle nødvendige krav for å kunne starte sitt eget bilverksted. Tiden etter dette har gått med til å tilrettelegge for åpning mot privatkunder, i tillegg til reparasjon av bilbutikkens biler.
– I november markerte vi offisielt åpningen av verkstedet, forklarer Petter Rudolfsen.
Lang fartstid
Henrik Seyffarth og Espen Nygård er de to som skal «skru» på bilene, med Nygård som verksted- og teknisk leder. Nygård har lang fartstid som mekaniker, blant annet ti år hos RSA Bil og senere også hos Mobile.
– Det en herlig plass å jobbe her, og med store utfordringer å løse, sier Nygård.
– Det har vært gøy å sette sammen et nytt verksted, så er det jo ekstra artig å se at allerede nå har vi god tilgang på jobber. Bilbutikken har mye arbeid, og vi får inn jobber utenfra via egne kanaler og eksisterende kunder av bilbutikken.
Kvalitet og trygghet
– Tidligere kjøpte vi nødvendige verkstedtjenester av andre. Nå kan vi tilby disse selv, fremholder Henrik Seyffarth.
– Kundene ønsker kvalitet og trygghet i alle ledd når ny bruktbil skal anskaffes. Tilstandsrapporter og EU-kontroller har vi tidligere fått utført hos andre verksteder. Nå kan vi tilby dette selv. Det effektiviserer vår egen drift, og med et eget bilverksted under samme tak, kan vi på en enda bedre måte følge opp den enkelte kunde som kan få løst sine bilbehov hos én aktør, sier Petter Rudolfsen.