– E39-utbyggingen er i rute og vil påvirke mange. Vi legger derfor opp til bred dialog utad underveis i prosjektet. Skulle noen ha noe man lurer på, så er det bare å ta kontakt. Vi bistår gjerne, opplyste Hans-Olav Omnes fra AF Anlegg. Det var noe av hva som kom fram da Nye Veier og AF Anlegg som bygger ny E39 gjennom Søgne hadde invitert til folkemøte i biblioteket tirsdag kveld.
Av Ivar Eidsaa
Aktiviteten er stor ved E39 på Holmen, ved Monan, ved Lohnelier og ved Tverråna/Vedderheia. Allerede nå er rundt en 400 personer i gang med å realisere Norges største veiprosjekt, nemlig ny E39 fra Kristiansand til Ålgård i Rogaland. Brakkeriggen som skal huse veiarbeiderne er anlagt på Mjåvann industriområde. Det blir også et kontor nummer to i bygningen som frem til byggestart huset Mur i Sør.
600 anleggsarbeidere
– Når vi nærmer oss sommeren, vil rundt en 600 personer jobbe på de ulike anleggene. 90 funksjonærer vil lede arbeidet, fremholdt Hans-Olav Omnes under folkemøtet.
Ny E39 skal erstatte dagens strekning på i alt 210 kilometer, og hvor gjennomsnittsfarten er 59 km/t. Den nye strekningen blir på 170 kilometer, og med en fartsgrense på minst 110 km/t. Reisetiden vil bli mer enn halvert, og når veien blir ferdig, vil man kunne tilbakelegge strekningen på under to timer. Det sier sitt om hvor man vil spare i redusert reisetid, at det vil ta 17 minutter å kjøre fra Ihme i Mandal til Kristiansand.
– Det betyr at det tar kortere tid å kjøre denne strekningen enn å kjøre flere av bydelene og inn til Kristiansand, fikk tilhørerne vite.
Betydelig aktivitet
Aktiviteten er stor nå, ved Lindeli, Holbekstjønn mellom Døle bru og Trysfjorden, ved Døle bru og i Dyredalen.
Aktiviteten de nærmeste tre årene vil være betydelig, og Omnes og Helge Ramfjell fra AK Anlegg streket flere ganger under viktigheten av å være svært påpasselig dersom man må nærme seg anleggsområdene for eksempel til og fra eget hjem, til og fra ulike turløyper osv.
– Det er store maskiner i sving. Vær påpasselig. Dersom noen har behov for å krysse eller bevege seg nær eller i anleggsområdet, ta kontakt slik at vi er klar over hva som skal skje. Sikkerheten står i høysetet og den går vi ikke på akkord med, fikk vi videre vite.
Blir varslet ved sprengning
Ferdsel gjennom anleggsområdet vil i størst mulig grad skje over tunellene.
Underveis blir det skiltet svært godt. Det vil bli holdt løpende dialog med befolkningen. Der byggingen påvirker adkomst til og fra turstier, vil dette bli merket.
For å få bygget ny parsell fra Kristiansand til Mandal, skal det sprenges/fjernes fire millioner kubikkmeter masse.
Det blir lagt stor vekt på å ivareta omgivelsene ved sprengning og masseflytting. Naboer og andre berørte vil bli varslet på SMS to timer før sprengning. Ved evakuering av beboere i forbindelse med sprengning, vil berørte kontaktes i god tid.
– Evakueringssone er satt til 600 meter, og vi vil i størst mulig grad sprenge på dagtid når færrest er hjemme. Rystelsesmålere monteres der simuleringer tilsier dette. Vi vil binde støv på anleggsveiene ved å vanne, sa Omnes og Ramfjell.
– Spesielt vil dette omfatte beboere ved Volleberg og Tverråna blant annet, la de til.
Trysfjorden
Byggingen av pilotveier og anleggsvei og adkomst for tilkomst til byggelinja er i full gang. Det skal etableres avkjøringer og rundkjøringer fra eksisterende veinett. Om ikke lenge står en slik klar ved Holmen, noe som betyr at manuell dirigering av trafikken i området opphører.
Arbeidene for tilkomst til brufundamentet for ny bro over Trysfjorden har startet. Etableringen av midlertidige rundkjøringer på E39 er i gang. Grunnarbeidene for ny bro over Trysfjorden finner sted i uke 31. Byggetiden er satt til to og et halvt år. Broa skal bygges etter samme prinsipp som nå benyttes ved byggingen av ny Varoddbro. Det legges opp til dialog med båtfolket for sikker trafikk i Trysfjorden under broa.
Tverråna og Monan
Grunnarbeidene ved Tverråna/Vedderheia har startet. Betongarbeidene tar til i uke 17. Arbeidene med tilkomstveier er startet.
Også på Monan har arbeidene for adkomst til byggelinjen startet. Veien på fylkesveien (gamle Toftelandsvei) og E39 har oppstart i uke 17. Grunnarbeidene for den nye broa som skal bygges for å lede trafikk til og fra Tangvall og på E39 har oppstart i uke 46.
Monan-krysset blir stort, med over tusen meter bru til sammen. Denne skal krysse Søgne-elva samt gi nytt kryss for eksisterende E39.
Sørlandets lengste tunell
Veien fortsetter inn i Søgnetunellen som kommer ut vest for Lohnelier. Tunellen blir Sørlandets lengste når den står ferdig med en total lengde på fire kilometer. I uke 15 i 2020 regner man med gjennomslag for tunellen mot vest, og gjennomslag for tunellen mot øst i uke 31. Det blir anlagt et større deponi som skal romme hele to millioner kubikkmeter masse.
Arbeidene med ny Lindeli-tunell har startet. Driving mot øst vil finne sted i uke 17. På Volleberg-tunellen vil forskjæringen finne sted i uke 31, og drivingen øst mot vest vil starte sted i uke 16 i 2020.
Det ble poengtert at både AF Anlegg som bygger veien og Nye Veier som er oppdragsgiver, er åpne for spørsmål og henvendelser fra publikum. Dette kan skje til:
Bernt Moen, driftsleder AF Anlegg – mobil 916 76 018.
Vegard Solhaug anleggsleder tunell AF Anlegg – mobil 959 30 830.
Helge Ramsfjell, kommunikasjon AF Anlegg – mobil 916 16 278.
Helge Rinde, kommunikasjon Nye Veier – mobil 916 16 278.