– Dette er en stor dag. Takk for at dere alle kunne komme, sa Jonny Haraldstad da han fredag hadde invitert til fest for å markere at det nå er 15 år siden Barnehageprodukter startet opp.
Av Ivar Eidsaa
Det som begynte i det små for 15 år siden, har utviklet seg til å bli en sunn og god virksomhet.
– Jeg hadde tømmervelt på gården i Marnardal og ville prøve å utvikle produkter fremstilt av kjerneved. Slikt tre råtner ikke, forklarte Jonny Haraldstad til de mange fremmøtte.
Han hadde 17 år bak seg på Luftforsvarets Tekniske Skolesenter på Kjevik, og ønsket å gjøre noe nytt. Han kom i kontakt med andre som hadde tegnet ulike lekeprodukter. Så basert på disse tegningene og sitt eget trevirke, gikk han i gang. En forretningsplan ble utarbeidet, og gleden var stod da søknaden om 50.000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge ble innvilget. Dermed var han i gang.
Med tiden har han fått med Reidar Sodeland og Jan Simen Nilsen, Sodeland i produksjonen, mens Nilsen gjerne tegner inn hvordan produktene kan plasseres på en lekeplass for barn. Haraldstad selv har reist land og strand rundt for å presentere produktene til kommuner, barnehager, velforeninger og andre.
Det hele har vist seg å være en god match. På disse 15 årene er det blitt produsert og solgt over 2.000 produkter totalt, mesteparten til barnehager, men også til lekeplasser i borettslag, og andre plasser. Det er bilen som har vært bestselgeren, og en av dem står på lekeplassen på Torvet på Tangvall.
Langvarig kundepleie har båret frukter. Midt under festmarkeringen på gården på Ormestad hvor han nå bor, ringer telefonen. Det er en barnehage på Vestlandet som ønsker ei sjørøverskute.
Ettersom samtlige produkter er fremstilt av kjerneved, er dette regnspikkede naturprodukter uten tilsetningsstoffer. Dette i tillegg til at alt som fremstilles skjer i tråd med internasjonale kvalitetsstandarder.
– Det sikrer langt levetid på produktene. På de 15 årene vi har drevet, har vi ikke hatt en eneste reklamasjon, sier Haraldstad.
Bedriften omsetter for mellom to og tre millioner kroner i året, og Haraldstad er på stadig utkikk etter nye produkter i kjerneved som kan utvikles og selges.