Fyrnerd! Fyrentusiast! Fyrfamilie! Fyrforvalter! Fyrfan! Fyrturist! Mange mener et kjært barn har mange navn, men hva skjedde opp i hodet på en pensjonert bankmann på snart 70 når jeg sa ja til 4 uker om bord på det stolte museumsskipet Gamle Oksøy.
Av Geir Smebøle, Songvaar Fyrs Venner
En ting er å si ja til en seilas som betegnes som verdens vakreste sjøreise, men ta ansvaret for å servere 75 måltider underveis var kanskje ikke det klokeste. Men som Pippi Langstrømpe sier «Det har jeg aldri gjort før så det klarer jeg helt sikkert»
Hva har dette med fyr å gjøre?
Etter 10 år med ansvar venneforeningen, som leier og driver Songvår Fyrstasjon, kunne det være gøy å gjøre en annen type frivillighetsoppgave og hva var da mer naturlig enn å mønstre på MS Gamle Oksøy som ble bygget på oppdrag for Kystverket i 1962. Båten ble brukt som forsyningsskip og til vedlikehold av fyrstasjoner.
Hun var jevnlig å se på Songvår Fyr, for leveranse av diesel til aggregatene som produserte strøm til husene og fyrlykta. På vei til Mehamn i Finnmark skal vi besøke 16 fyrstasjoner, hvor de fleste er vanskelig tilgjengelig. Dette er et dokumentasjonsprogram i regi av Kystverkmusa.
Stuertens oppgaver og ansvar
På skipets oppslagstavle står det om stuerten (offiser) «Leder i forpleiningsavdelingen, med ansvar for mat, sengetøy renhold mm» Det er få havner vi skal innom, så mulighetene for å supplere varer underveis er begrenset.
For å sette varer i bestilling måtte det lages 75 menyer for å finne ut hva som måtte kjøpes inn. Dette ble en krevende oppgave som ble løst i samarbeide med kona, som mønstrer på når vi kommer til Tromsø. Innkjøpslista ble så lang som et vondt år – og hvor setter jeg dette i bestilling?
Artikkelen fortsetter under bildet.
Løsningen ble lokal
Ved ulike arrangementer på Songvår Fyr handler vi lokalt hos vår gode nærbutikk Bunnpris Høllen og Norges beste fiskehandler, Reinhartsen. Dette ble løsningen også for denne turen. Begge så ja til å levere bla annet:
- 40 liter juice • 20 liter melk • 10 liter fløte • 50 kg poteter • 25 kg karbonadedeig • 30 koteletter • 30 frosne brød • 350 egg • 10 kg bacon • 10 liter fiskesuppe • 3 kg boknafisk • 3 kg laks • 100 piratburgere Og mye, mye mer
Logistikken
MS Gamle Oksøy er ikke laget for å bunkre mat og drikke for 4 uker. Ja. det er et kjøleskap i byssa, mens øvrige frysere og kjøleskap er plassert under dekk med tilgang via egen nedgang fra dekket.
Tørrvarelager er også plassert under dekk. Så plasseringen av maten ble også en logistikk utfordring – og vil det bli nok frysekapasitet? 10 middagsretter er laget på kjøkkenet i Daleheia og lagt på frys om bord. I tillegg kommer alt det andre som må fryses ned. All tørrmat og drikke samt ferdigproduserte middager er nå om bord. Resten kjøres om bord på fredag og lørdag.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Hva med Songvår fyr og Søgne Dykkerklubb
I Songvaar Fyrs Venner har vi mange gode ressurser som ivaretar oppgavene ved fyrstasjonen de kommende ukene. Stasjonen er for lengst gjort utleieklar og i bedre stand enn på mange tiår. Vi har hittil hatt en rekke leietagere – både på ukeleie og bla en bedrift fra Lørenskog.
Fyrbåten er kraftig oppgradert i vinter og er nå klar for sertifisering til kjøring av leietagere til fyrstasjonen.
Fire i Søgne Dykkerklubb hvor jeg er en av tre faste båtførere er aktiviteten i juni og juli litt lavere enn gjennom høst, vår og vinter. Songvaar Fyrs Venner har to fyrgale fyrvenner som er båtførere for Søgne Dykkerklubb ved opptak av såkalte spøkelsesredskaper fra havet bunn.
I 2022 var med å fjerne over 1.300 redskaper eller til sammen over 30 tonn fiskeredskaper, startbatterier, bildekk og mye annet som vi «mister» over bord. Dette er en kjempeviktig klimadugnad hvor vi i Songvaar Fyrs Venner er stolte over å kunne bidra.