Veteranbiler, salgsboder, nystekte vafler, leker for barna, fiskekonkurranse og underholdning ved UKM var på plass helgen 14. og 15. juni da festivalen ble arrangert for 41. gang. Og ikke å forglemme – ferjetransport over sundet til Ospedalen.
– Fantastisk dag med flott vær og masse folk, vi har hatt langveisfarende helt fra Stavanger! Ronny Myrene, speaker og entusiastisk medarrangør i 14 år, bobler over av glede da han treffer Fritidsnytt lørdag ettermiddag for å berette om årets utgave av den etter hvert tradisjonsrike festivalen.

Tommel opp: Ronny Myrene er ikke vond å be når det skal arrangeres fest – en ekte entusiast som har vært med på festivalen i 14 år. I år var han speaker.

Ungt innslag: Søstrene Lykke (14) og Alice (15) Manneråk Knutsen hadde tatt turen fra Mandal for å underholde fra scenen. Her intervjues de av Ronny Myrene.
– Mye er jo som før, men også noe nytt, i år har vi fått besøk fra Mandal Trebåt og Motorforening som kommer med barnas båtbyggeri, og de har dessuten med seg en gammel Marna motor som rusler og går på planet på en gammel lastebil. Ungdommens Kultur Mønstring (UKM) underholder fra scenen. Flott supplement til alt det andre publikum kan oppleve, forteller han.

Liv i gammel Marna motor: Andre Kløvfjell og Ove Olsen fra Mandal Trebåt og Motorforening stilte med en Marna motor fra 1962. Den ruslet og gikk under hele festivalen.

Unge båtbyggere: Othilie Erland (11) og Ferdinand Johansen fikk dreisen på å bygge båter. Ferdinand fikk litt hjelp av bestefar Magne Tveit.

Klassiker: Gamle leker som sekkeløp blir aldri feil. Her er det Adele Hvass, Lucas Hvass, Kasper Haraldstad og Vegard Benestad som kjemper innbitt om å komme først i mål.

Treffsikker: Adele Hvass (11) ble dreven i å kaste på boks. I bakgrunnen pappaen til Adele som tydelig ble imponert over innsatsen.
Hovedattraksjonen er likevel trekkferja som går i skytteltrafikk over sundet og som drives frem med muskelkraft ved å bruke klubber som hektes på vaieren som er strukket over sundet.

Trygt over fjorden: Mange benyttet anledningen til å bli med på nostalgisk tur over til Ospedalen med retur til Holmen. Underveis fikk de høre Kai Erland fortelle om ferjedriften i gamle dager.
Det antas at Holmen ferjested har vært i drift som del av Vestlandske hovedvei fra 1770-årene og flere ferjer har vært i bruk. Dagens ferje gikk opprinnelig i trafikk over Mandalselva ved Sveindal frem til broen der ble ferdig i 1952.
Agder Motorhistoriske Klubb, med Kai Erland som primus motor, fikk tak i ferja i 1984, fikk satt den i stand samtidig som ferjeleiene i Ospedalen og på Holmen ble gjenoppbygget på dugnad. 29. juni 1985 ble ferjestrekket høytidelig åpnet og siden har det vært årviss festival på forsommeren.
I 1923 ble veien rundt Trysfjorden åpnet og dermed var det slutt på den ordinære ferjetrafikken over sundet. Det ble markert for to år siden da det var 100 år siden det skjedde. Da stod også høybroen over Trysfjorden ferdig hvor bilene nå suser av gårde i over 100 kilometer i timen.
Det er mye veihistorie å oppleve på Holmen og Trekkferjefestivalen er med å holde historien levende.

Blanke i lakken: Mye lekkert når veteranbiler av fin gammel årgang samles på Holmen, pietetsfullt ivaretatt av sine stolte eiere. Eldste kjøretøy var en T-Ford fra 1926.

Lokal nostalgi: Søgneruta lever takket være venneforening som tar vare på denne Volvoen fra 1937, bygd hos Brødrene Repstad i Søgne. Her snakker vi kortreist buss.