– Vi er i full gang med å lage en julekalender med lokale sangtalenter. Det forteller Øystein Aamodt som driver Lydbølgen.
Av Ivar Eidsaa
Det ser ut som om Øystein Aamodt fra Søgne har lagt et aldri så lite kolibriegg.
– Det er mange artister og talenter som under coronapandemien har måttet begrense opptredener og konserter, sier Aamodt.
For å bidra på en positiv måte kom ideen om å lage en julekalender hvor lokale talenter, unge som voksne, ferske som erfarne, kunne få vist seg frem.
Gir artistene en scene
Lydbølgen er nå i full gang med å lage en julekalender for bedrifter med lokale sangtalentene som er bosatt i Agder. Det skal filmes 24 videoer for 24 kalenderluker. Hver luke er sponset av en bedrift som får plakat før og etter filmen, i tillegg til presentasjon av hva slags type virksomhet bedriften driver.
Alt dette for å kunne gi sang- og musikkrefter på Agder en scene. Innslagene legges ut på en rekke sendeflater, så som Lydbolgen.no, fritidsnytt.no, sorlandsavisen.no, Youtube, Facebook og Instagram. Vi satser selvsagt på mange organiske delinger og visninger. I tillegg blir sangene også gitt ut på Spotify, Apple Music og Tidal. Alle firmaene som er med får tilgang til filmene for fri bruk i egne kanaler og plattformer.
Tar imot tips
– Vi håper og tror at artistene som er med vil få mye tilbake. Ettersom innslagene publiseres og presenteres på så mange ulike plattformer, håper vi å treffe alle aldersgrupper. Artistene kan jo selv bruke innsalgene på sine respektive plattformer, fremholder Aamodt.
En god del artister har allerede takket ja til å bli med, og Aamodt forteller at han gjerne tar imot tips på artister og talenter, både ukjente og mer etablerte.
– Jeg skal i dagene som kommer trille rundt i en bobil sammen med et kamerateam, hvor vi snakker om dagens artist og dagens sponsor mens vi kjører fra artist til artist. Vi har portabelt studio i bobilen og møter talentene hjemme der de bor, eller på jobben. Artisten er med ut i bobilen. Det blir en liten samtale, før de synger sin favoritt-julesang. Vi skal lage 24 sendinger i alt, en for hver dag i desember, sier Øystein Aamodt.