Bragdøya Kystlag er kommet svært godt i gang med restaureringen av den gamle losskøyta Songvaar som nå gjennomføres i et lokale ved Bredalsholmen Dokk- og Fartøysenter. Planen er arbeidene sluttføres tidlig neste år.
Av Ivar Eidsaa
Under markeringen av LOS-vesenets 300 årsjubileum nylig, informerte båtbygger Håkon Danielsen fra Bragdøya Kystlag bredt om restaureringsarbeidene som nå pågår.
– Planen er at vi kan sjøsette Songvaar til våren, fremholdt Danielsen til anerkjente nikk fra de mange fremmøtte.
Omfattende
Det er et omfattende restaureringsarbeid som pågår, ettersom Songvaar var ei sliten skute, for å si det slik, da det ble besluttet å skulle restaurere losskøyta tilbake til fordums storhet og eleganse.
Før skøyta kom Bragdøya Kystlag i hende, lå den i Ny-Hellesund, og hadde der sunket flere ganger. Tidligere eier hadde gått konkurs, og fylkeskommunen kjøpte Songvaar for 10.000 kroner i 2017.
Songvaar ble da lagt på Bragdøya under oppsyn fra Bragdøya Kystlag. Foreningen Losskøyta Songvaar ble opprettet, av Bragdøya Kystlag, Søgne Kystlag Søgne Historielag, velforeningen i Ny-Hellesund og skolehuset i Ny-Hellesund.
Ble vernet
To år senere oppnår Songvaar status som vernet skip av Riksantikvaren og oppstart av restaureringen på Bredalsholmen Dokk- og Fartøysenter kunne starte, men da med Bragdøya Kystlag som utøvende, og hvor foreningen har ansvaret for restaureringen som kjøper tjenestene som skal til av båtbyggerne på Bragdøya.
Arbeidene finansieres med fartøyvernmidler fra fylkeskommunen. Bevilgningen derfra er for inneværende år på cirka 700.000 kroner.
– Vi har også fått cirka 100.000 kroner i midler fra Vestenfjeldske Bykreditts Stiftelse. Vestenfjeldske har som prinsipp at når de går inn i et prosjekt, vil de være med frem til prosjektet er sluttført, og det setter vi stor pris på, sier Tore Berntsen som er styremedlem både i Bragdøya Dokk- og Fartøysenter og Losskøyta Songvaar.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Totalbudsjett på to millioner
– Vi har et totalbudsjett på rundt tre millioner kroner for hele restaureringen, sier Berntsen videre, og det inkluderer også mast, seil og motor.
– Vi har skiftet akterstevn, hele dekksarrangementet, fått på plass to nye bordganger øverst for å ha noe å feste de nye bjelkene i, og bærebjelkene som skal bære de nye bjelkene, sa Danielsen da han skulle informere om status i arbeidet akkurat nå.
Håkon Danielsen kunne videre fortelle at det er mange som bidrar inn mot prosjektet. Spantene er kommet fra Gransherad i Telemark. Hudplanken er kommet fra Barkåk i Vestfold, og forstevnen og akterstevnen er kommet fra Høllen.
Kai Honnemyr donerte to vindfall i 2017, og eikestokkene ble slept ned Lundeelva og levert til sagbruk på Nodeland som skar til emnene som skulle til.
14 meter lang mast
Masta til Songvaar er blitt hogget på Bragdøya og når masten er på plass, vil de rage 14 meter i været. Selve kjølen på Songvaar er i furu.
– Vi er godt i rute, og mener vi skal klare å få reist masten og få alt på plass tidsnok til Forbundet Kystens Landsstevnet våren 2022, sa Danielsen videre.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Det er mulig for interesserte å bli med på dugnadsarbeidet. Mandagene er den store dagen i så måte, sier Tore Berntsen.
– Da kan man bidra med praktisk arbeid, eller å lære litt dersom man ønsker å få mer kunnskap om faget, la Berntsen til.
Det er nå vedtatt at Ny-Hellesund skal fredes.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Fredningen hadde ikke vært aktuell på samme måte om det ikke hadde vært for losstjenesten som i mange år ble drevet med utgangspunkt i Ny-Hellesund. Det er en nær sammenheng mellom det som har skjedd oppover i historien i Ny-Hellesund og losvirksomheten. Så en losskøyta stasjonert i Ny-Hellesund, og med mye aktivitet spesielt rettet mot barn og unge, er noe av det vi ser for oss, sier Berntsen.
Songvaars livsløp:
27. mai 1926 | Kontrahering ved Høllen skibsverft |
August 1929 | Levert fra Høllen skibsverft |
Satt i losdrift fra Ny Hellesund
|
|
Juli 1933 | Frakting av Wilhelm Krags kiste til honørbryggen i Kristiansand |
Februar 1937 | Redning av mannskaper etter forliset Sajon Ma |
9. april 1940 | Trygve Langfeldt legger ned losvirksomheten, krigsutbruddet. Syvert Emanuel Tønnesen fortsetter losing gjennom krigsårene sammen med losgutt Torbjørn Ovesen. |
4. desember 1940 | Redning av mannskaper fra DS «Skogheim» |
1952 | Solgt til Losdirektoratet for kr 2000,- men hadde fremdeles base i Ny Hellesund |
1960 | Overført til Oksøy losstasjon da den nye L/K «Songvaar overtok i Ny Hellesund |
1963 | Overført til Kopervik og lagt i opplag |
6. oktober 1967 | Solgt fra Losdirektoratet til KFUM Sjøkorps. Kristiansand kommune og Sosialdepartementet betaler |
Desember 1967 | Båten fraktet fra Kopervik til Kristiansand av los Karl Østerberg og kona Klara |
1984 | Harald Abelseth operativt ansvarlig for «Songvaar» |
1968 | Reparasjoner ved Axelsen og Olsen båtbyggeri |
2002 | Harald Abelseth kjøper båten |
1969 | Fast båtplass ved Reinhardt brygge i Otra |
1971 | Bytte av motor til 37HK BK ved Høyvoll mekaniske verksted i Otra |
1972 | Deler av dollbord og enkelte spantetopper skiftet |
1973 | Overtatt 110HK motor fra Losdirektoratet |
1976 | Epoxybelegg på dekk. |
1977 | Montering av ny 36 HK Farymann diesel. Ny forstevn. Reparasjon av diverse spant og dekk. Styrehus fjernet. Ny styrebrønn, mahognyhytte og skyveluke. Ny rigg og nye seil hos Bentsen og sønner i Ny Hellesund.
Tilnærmet utforming av dekk som i 1926 |
1979/1980 | Montering av ny innredning |
1985- 1990 tallet | Omfattende impregnering av skrog. Båten benyttet til Kirkens bymisjon og Kirkens ungdomsprosjekt perioden 1984-2007 |
1992 | Montering av Perkins rekkefirer 80 HK hos Axel og Olsen båtbyggeri |
1996 | Nye seil |
2007 | Frode Ertzeid kjøper båten |
2011 | Fylkeskommunen kjøper båten fra konkursbo og hun blir lagt på Bragdøya under oppsyn fra Bragdøya kystlag. |
2019 | «Songvaar» oppnår status som vernet skip av Riksantikvaren og oppstart av restaurering på Bredalsholmen fartøyvernsenter |