Søgne Kunstlag og Søgne gamle prestegård inviterer til utstillingen MELLOM GRUNNMUR OG TERRENG, med Tom Lid, Cecilie Nissen og Agnete Erichsen. Utstillingen åpner søndag 18. oktober.
TOM LID, CECILIE NISSEN og AGNETE ERICHSEN stiller ut sammen på Søgne gamle prestegård. Tittelen Mellom grunnmur og terreng henviser til essensen i arbeidet mot denne utstillingen: Maleriet og utforskingen av dette.
Kunstnerne har sin akademiutdannelse fra tre forskjellige tiår, men som fellesfokus i de ulike kunstnerskapene står maleriet, som grunnmur – fundament – basis. Terreng kan sees på som den større konteksten denne grunnmuren går inn i; altså samtidskunsten. Mellom grunnmuren og terrenget finnes overganger – steder – mellomrom – der noe hele tiden oppstår.
Sentralt i utstillingen er undersøkelse av maleri og tid i koloristiske gester: Studier av høyre hånd – utført med venstre. Variasjoner over fargen grønn. Telt og klesvask i skogen, lenestol i hage, og knust porselen. Referanser til kunsthistorien, øyeblikks notater og nærstudier.
TOM LID er i sitt kunstnerskap mest kjent for sine store abstrakte malerier hvor fargen alltid er et bærende element. Han har i senere år også beveget seg mer mot figurasjon, nå sist med utstillingen Savn som ble vist ved Sørlandets Kunstmuseum i vår, der 10 selvportretter i kjempeformat fylte sideveggene i sal 1.
Til utstillingen på Søgne gamle prestegård viser Tom Lid igjen nye verk, bestående av tre store malerier, men først og fremst serien Grønnhet allevegne, sirkelversjoner. Dette er en maleriserie som består av et 30-talls sirkelrunde formater.
Tematikken dreier seg rundt studier av hånden – med større eller mindre abstraksjonsgrad. Og Lid har i sitt arbeide med denne serien reflektert over håndens tause, visuelle språk og signaler gjennom kunsthistorien – religiøst så vel som politisk, – imøtekommende eller avvisende.
Gjennom å begrense seg til variasjoner innenfor fargen grønn skaper Lid nødvendig motstand og utfordring i det repetitive uttrykket. Hånden innskrevet i sirkelformatet kan henvise til hjulet, bevegelse og gir kunsthistorisk referanse til Leonardos proporsjonstegning.
CECILIE NISSEN undersøker de umiddelbare omgivelsene hun beveger seg i til daglig. Utgangspunktet for maleriene er fotografier som hun tar med mobilkamera. Hun er opptatt av refleksjon rundt sin egen appropriasjon av motiver og mobilkameraet brukes som en dagbok til å registrere verden. Motivene gjennomgår deretter en malerisk prosess, som reflekterer hennes mentale resonanser i møtet med det hun har sett.
Nissen er opptatt av maleriets egne virkemidler som form, farge, strøk, lys, materialitet – hvor taktile opplevelser og den fysiske prosessen står i sentrum. Samtidig er motivet av betydning i den forstand at hun ønsker at betrakteren skal kunne tenke: Hvor er dette? Hvem bor her? Er det noen hjemme? Hvor mange er klokka? Tomme steder noen har dratt fra eller skal komme til.
Til denne utstillingen viser Nissen malerier som undersøker forholdet mellom det prosaiske og det originale basert på steder hun besøkte i sommer. Hun har studert hus og hager, telt på campingplasser og klær som henger til tørk utendørs. Hun har undersøkt hvordan dette er plassert i landskapet og hvilken stemning de gir. Nissen jobber innenfor et samspill mellom flater og detaljer i en direkte stil der hun ofte begynner og avslutter et verk samme dag. Arbeidet har referanser både til nordisk maleritradisjon og amerikansk etterkrigsmaleri.
AGNETE ERICHSEN har i sitt kunstneriske virke konsentrert arbeidet rundt maleri og tegning. Hennes figurasjon beveger seg fra fotorealisme til grafiske uttrykk og symboltematikk. Men selv i hennes mest realistiske motiver finnes det klare abstrakte føringer enten via fargen, komposisjon eller rett og slett ved sammenstilling av ulike figurative elementer, hvor selve koblingen er med på å skape en abstrakt eller uuttalt forbindelse. Ved denne sammenstillingen av motiver, åpnes det opp for betrakteren til egen tolkning og refleksjon. Kunstnerens utgangspunkt speiles ofte gjennom titlene.
I denne utstillingen presenteres to serier: Øyeblikket og Det kan komme. Øyeblikket kan sees på som et slags arkiv med visuelle notater eller registreringer som tar utgangspunkt i et minne, en skisse, en hendelse, en observasjon. Koblingene forsterkes og fremheves ved at maleriene (sammensatt av to eller tre) presenteres som objekter på hylle. Hvert bilde har fått en dato som følgetittel, en merkelapp uten videre hentydninger.
Det kan komme – består av malerier i kvadratisk format; enten hvite eller svarte. De kan ved første øyekast fremstå nærmest monokrome, med referanse til Malevitsj og suprematismen, men er egentlig nærstudier av sort silke eller hvit lin. Bildene kan sees på som en meditativ tilnærming og refleksjon over store hendelser i menneskelivet.
Utstillingen åpner søndag 18. oktober kl. 14.00. Kunstnerne er til stede på Søgne gamle prestegård i uke 42. Siste visningsdag er 13. desember 2020.