Om bare en liten håndfull uker åpnes hele nye E39 fra Grautheller-krysset i Kristiansand til Mandal for trafikk, og Sørlandets og i sin tid Norges største veikontrakt er dermed ferdig.
Av Ivar Eidsaa
– Det har vært moro, utfordrende og spennende, forteller prosjektleder Harald J. Solvik som har fulgt utbyggingen tett helt siden starten for over fire år siden.
– Jeg gikk inn i oppgaven med ærefrykt fordi for fire år siden var dette den største veikontrakten som var blitt inngått i Norge, og nå skulle vi i gang, minnes Solvik.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Norges største veikontrakt
Solvik kom til Nye Veier i 2016, da veien ble planlagt og reguleringsplanene skulle utarbeides, presenteres for kommunestyrene i Mandal, Søgne, Songdalen og Kristiansand. I 2018 startet arbeidene. Fire år har det tatt fra det første spadetaket ble tatt, til hele veistrekningen nå står ferdig. Når hele strekningen åpnes for trafikk i begynnelsen av november, vil bilistene kunne benytte en strekning som er 19 kilometer lang fra Kristiansand til Mandal øst, i tillegg kommer strekningen som åpnet i desember 2021 med sju kilometer motorvei til Mandals-krysset, samt seks kilometer ny vei fra Mandal øst til veien møter gamle E39 ved Ime.
Kontrakten har hatt en ramme på 4,7 milliarder kroner pluss moms, og var Norge største veikontrakt da kontrakten ble inngått.
– Svært god gjennomføring
AF-gruppen fikk oppdraget som totalentreprenør, og prosessen med å bygge veien er i følge Solvik blitt gjennomført på en svært god måte.
– Det har vært en kjempefin tid. I et så stort prosjekt oppstår det alltid forhold underveis som må løses der og da, og alt er blitt løst på en god måte, sier Solvik.
På det meste har AF-gruppens ledelse, ingeniører og administrasjon bestått av rundt 100 medarbeidere, mens fra Nye Veier har det variert mellom 10 og 20. Med et slikt stort prosjekt, er det mange «hender» som må til for å få jobben gjort.
Artikkelen fortsetter under bildet.
700 medarbeidere på det meste
– På det høyeste har det vært over 700 medarbeidere involvert ute på anleggene, og de har gjort en flott jobb. Over tre millioner arbeidstimer er gått med alt i alt, og vel så viktig er det at prosjektet nå står ferdig uten alvorlige personellskader, sier Solvik.
Arbeidene er noen steder blitt gjennomført rett ved gamle E39, og hvor det daglig passerer 20.000 biler, på en god måte. Spesielt gjelder dette ved Monan i Søgne, og ved Grautheller-krysset på Fidjane. Et lite moment i det hele er at gamle E39 får fylkesvei 439 som nytt navn på det gamle strekket, når den nye E39 tas i bruk.
Et annet viktig forhold er at veien er blitt bygget i tråd med svært strenge krav til trafikkavviklingen, miljøet rundt, herunder beboere, bekker og elver, samt fiske- og dyreliv. Det har også vært svært strenge krav til både rystelser, støy og støv under byggingen.
Når hele veistrekningen åpnes, skjer det til planlagt tid. Veien er også blitt bygget uten budsjettmessige overskridelser.
Artikkelen fortsetter under bildet.
En god del gjenstår
En god del arbeider og testing gjenstår fortsatt før trafikken kan kobles på.
– Det er med en viss spenning nå i sluttfasen. Det er en god del aktiviteter som fortsatt skal gjennomføres. Så langt har vi god kontroll, utdyper han.
For det er mye som skal klaffe og stemme, og fungere optimalt, ikke minst hva sikkerheten angår.
Medio september ble det gjennomført en større øvelse sammen med politi og brannvesen.
– Det gikk veldig bra. De fikk en god introduksjon, og spesielt i Søgne-tunnelen, kommunikasjonen med Vegtrafikksentralen, kameraovervåking inne i tunnelen, forklarer han.
– Det har vært en milepæl for oss at de systemene fungerer godt. Det handler jo om sikkerheten for dem som skal bruke veien, legger han til.
Ved å trykke på denne linken, kan du ta deg en «kjøretur» på nye E39 fra Grautheller-krysset til Døle bru:
https://vimeo.com/609647990/ecd79e0389