– Det er mange som ønsker å ta vare på sin gamle bil. Det er bare blitt mer og mer populært de siste årene. Det sier Aslak Berntsen som driver Berntsen Karosseri på Mjåvann.
Av Ivar Eidsaa
– Det er som den første kjærligheten, den blekner ikke, smiler Berntsen.
Han har gjort det til et levebrød å restaurere gamle biler.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Nostalgi
– Det er dem som har tatt vare på sin første bil. Det har blitt for vanskelig å kvitte seg med den. Etter hvert som årene går og man er over de første etableringsårene, er det flere som triller den gamle bilen frem igjen, og ønsker å få den restaurert opp, sier han.
– Det er også flere som tråler nettet for å se om de kan finne tilsvarende bil som de kanskje kjøpte da de fikk sertifikatet, legger han til.
– Det et bare blitt mer og mer vanlig de senere årene, utdyper han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Mange prosjekter samtidig
Noen går i gang med stort pågangsmot, og trenger litt bistand til de vanskeligste oppgavene, kanskje når det skal sveises på nye kanaler. Atter andre setter bort store deler av jobben til en aktør som Aslak Berntsen som på sitt egen verksted går i gang med å gi gamle «flammer» nytt liv.
Berntsen holder på med flere prosjekter samtidig. Midt på gulvet står det en 1969 Volvo 142. Eieren har hatt bilen helt siden han var ung, har brukt den mye, og ønsker å skulle rehabilitere bilen slik at den blir tilnærmet som ny.
– Eieren har gjort en del selv. Karosseriet er sandblåst, og nye hjulbuer er blitt sveiset på. Jeg skal sveise inn nye kanaler og ellers det som måtte være nødvendig, forklarer han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Porsche 911 1976-modell
Lenger inne i verkstedet står det et annet smykke av en bil, en Porsche 911 1976-modell. Bilen er blitt ribbet for motor og interiør og blir tatt fra bunnen av. Så om det ikke skulle være nok, er han også kommet godt i gang med restaureringen av en Pontiac Firebird 1970-modell.
– Jeg har akkurat startet restaureringsarbeidet på Firebirden. Når sveisearbeidet er ferdig, skal karosseriet sandblåses, før jeg går i gang med å montere motor og interiør, sier han.
Motoren, en skikkelig V8`er av den gode gamle sorten, er også et kapitel for seg. Alle deler tas fra hverandre, pusses og shines, og når det er behov for det, blir utslitte deler erstattet med nye.
Det ligger mange timer bak å få en gammel ærverdig bil opp å gå. Mye arbeid til tross, så mister ikke Aslak Berntsen motet.
– Ikke minst er det svært motiverende å se når en gammel bil som betyr mye for eieren og som eieren har mange gode minner knyttet til, så blir det moro å holde på, sier Berntsen.