– Årets sommerutstilling på Søgne gamle prestegård åpner 4. juli og vil vise kunstverk av de tre anerkjente samtidskunstnerne Lars Morell, Espen Dietrichson og Marie Buskov. Det forteller Vilde Matzow ved Prestegården.
Åpningen arrangeres av Søgne kunstlag og Søgne gamle prestegård, og det blir åpningstale ved leder for Bomuldsfabriken, Tone Lyngstad Nyaas. Musikk ved Kristiane Valborgland.
– Kunstnerne deler atelier i Haslum utenfor Oslo, noe som gjøre at de kontinuerlig plukker opp hverandres impulser og gir inspirasjon videre. Kunstnernes arbeider er alle innenfor det abstrakte landskapet, med både bilder og skulptur, sier Matzow.
Dietrichson viser en forkjærlighet for skarpe kanter og spisse vinkler både i skulpturer og flatebaserte verk, Buskov jobber med spennende farger og intrikate geometriske former, og Morell presenterer en serie av sine organiske og abstrakte arbeider som oppleves både fremmed og fortrolig på samme tid.
Espen Dietrichson (f. 1976): I arbeidene utforsker han arkitektoniske og geometriske elementer. Han er opptatt av balanse og energi, og flere av verkene kan oppleves som svevende eller vaklende bevegelser som er frosset i et ideelt øyeblikk.
I sommerutstillingen i Galleri Fjøset vil Dietrichson stille med skulpturer og silketrykk. Trykkene er bearbeidete fotografier av brutalistisk arkitektur som har blitt manipulert digitalt til en collage. Dietrichson jobber med bygningene som var de skulpturer, der vegger og tak er løsrevet og svever ut i billedflaten. I to av silketrykkene har han brukt en bygning det er lett å dra kjensel på – nemlig Y-blokka av arkitekt Erling Viksjø.
Espen Dietrichson (1976) bor og arbeider i Oslo og Haslum. Han er utdannet ved Oslo Tegne- og Maleskole (1998-2000), og Statens Kunstakademi (2000–2004). Dietrichson har blant annet laget kunsten til Våler Kirke der han arbeidet med lysinnslippet som et skulpturelt inngrep i alterveggen og en altertavle i polert stål. I 2019 avsluttet han arbeidet med altertavlen til nye Porsgrunn Kirke der han samarbeidet med Marie Buskov om et relieff i stengods.
Dietrichson har hatt separatutstillinger ved Haugar Vestfold Kunstmuseum og Bomuldsfabriken Kunsthall og var i 2020 aktuell med utstillinger på Galleri Haaken i Oslo og Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand. Høsten 2020 reiste han et monument over de norske krigsseilerne i Moss. Dietrichson er representert av Galleri Haaken i Oslo.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Marie Buskov (f. 1980): Buskovs abstrakte uttrykk, med utspring fra arkitektur og romlighet, kan komme til syne i mange materialer. I utstillingen i Galleri Fjøset vil Buskov stille med malerier, collager og skulptur. Hun arbeider med grunnleggende begreper som rytme, repetisjon, spenning og balanse.
Marie Buskov (f. 1980) er kunstner bosatt i Oslo, med utdannelse fra Kunstakademiet i København og Kunstakademiet i Oslo. Hun har deltatt på flere gruppeutstillinger, slik som NN-A, NN-A, NN-A, Ny Norsk Abstraksjon på Astrup Fearnley Museet (2015), og har hatt separatutstillinger på blant annet Galleri Riis (2020 og 2019), Oslo Kunstforening (2015) og Kunstnerforbundet i Oslo (2013 og 2020).
Hun har også gjort offentlige kunstprosjekter, som utsmykningen av Østre Porsgrunn kirke, i samarbeid med Espen Dietrichson (2019), og kunst og liturgiske møbler til Nye Sola kirke (2020).
For tiden jobber hun med kunst til nye Drammen Sykehus, samt hotellet Hasle Linje i Oslo. Buskovs arbeider finnes i flere offentlige samlinger, blant annet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Sørlandets Kunstmuseum, Lillehammer Kunstmuseum og Oslo Kommunes kunstsamling. Hun er representert av Galleri Riis i Oslo.
Lars Morell (f. 1980): Lars Morell er oppvokst i Søgne, og har siden 2012 vært bosatt i Oslo etter ulike utenlandsopphold i Berlin, Paris og Frankfurt (2005-2012). De siste årene har Morells kunstnerskap i hovedsak omhandlet en maleriserie han selv kaller for «Skyggelerreter». Inspirasjonen bak maleriene er visuelt materiale som har referanser til magiens historie og optiske illusjoner: det fordekte og skjulte – og det som fremstår som noe annet enn det er.
Da Morell påbegynte serien i 2012 var referansematerialet tydeligere og med figurative elementer i komposisjonene, men i løpet av denne tiårsperioden har fokuset dreid seg mot det abstrakte og en tradisjonell maleriprosess hvor personlig strek, fargebruk og tilstedeværelse i komposisjonen er sentralt.
Verkene vi presenteres i utstillingen er i hovedsak abstrakte, men motivene kan likevel sees på som oppblåste og lagvise detaljer av mer eller mindre gjenkjennelige former. Serien med malerier som vises her har tittelen «Oversettelser». Tittelen henviser til den undersøkende prosessen i atelieret som i stor grad handler om forsøk på å oversette visuelle observasjoner til komposisjoner, fargeklanger og stemninger.
Lars Morell er utdannet ved Statens kunstakademi i Oslo og Nordland Kunst- og Filmskole. Morell har en rekke utstillinger i inn- og utland bak seg, blant annet ved Palais de Tokyo i Paris og samtidskunstmuseet MuHKA i Antwerpen. Hans arbeider finnes i en flere private og offentlige kunstsamlinger blant annet Malmö Kunstmuseum, Sørlandets Kunstmuseum, Equinor, KLP, Arkwright og REV Ocean.
Morell er aktuell med gruppeutstillinger på Sørlandets kunstmuseum og Bomuldsfabriken i juli. I september er det offisiell åpning av skulpturen som er innkjøpt av NMBU, Campus Ås. Han er representert av flere gallerier: QB Gallery i Oslo; Stephane Simoens, Knokke-Heist; Cinnnamon, Rotterdam; og BGE Contemporary i Stavanger.
– Årets sommerutstilling i Galleri Fjøset på Søgne gamle prestegård byr på forskjellige materialer, uttrykk og teknikker, til tross for at alle verkene går under paraplybetegnelsen «abstrakt». Kunstverkene som presenteres vil begeistre de besøkende på hver sin unike måte, gjennom sine særegne måter å formidle sitt budskap og personlighet gjennom abstraksjonen – både geometrisk, arkitektonisk og organisk, sier Vilde Matzow.